Håller på att sätta nytt kök & det visade sig att befintligt avloppsrör var några centimeter för långt ut för att lådsystemet under diskbänken skulle få plats, så en rörmokare satte dit en rörböj för att lösa problemet. Tänkte tillfälligt ansluta den gamla diskhon eftersom tillverkningen av bänkskiva + underlimmad ho dröjer ett par veckor, men ser nu att det nya avloppsröret är en halvcentimeter mindre (45 mm) jämfört mot det gamla (50 mm), vilket gör att vattenlåset inte längre passar. Finns det någon "konverter" att sätta emellan möjligen? Känns onödigt att köpa nytt vattenlås eftersom det som sagt bara är en tillfällig lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns gumminippel tex purus som går från 50 till 40, men tror du får lite problem om det nya röret är 45. Blir för tight.
Denna är mer flexibel och tar rör från 50 till 40 så betydligt enklare att få i ett 45 rör och vad jag minns så passar den i muffänden på ett 50 rör.
Du får plocka bort rörstumpen och sätta den dir i skarven..
https://www.vvsobygg.se/faluplast-f...MI9K_cpJ7W3gIVA6aaCh3ClQ20EAQYCyABEgKq3fD_BwE
Denna är mer flexibel och tar rör från 50 till 40 så betydligt enklare att få i ett 45 rör och vad jag minns så passar den i muffänden på ett 50 rör.
https://www.vvsobygg.se/faluplast-f...MI9K_cpJ7W3gIVA6aaCh3ClQ20EAQYCyABEgKq3fD_BwE
OK tack för svaret! En dum fråga men måste ställa den så att det säkert blir rättMazen skrev:
Det finns gumminippel tex purus som går från 50 till 40, men tror du får lite problem om det nya röret är 45. Blir för tight.
[länk]
Det är ju ett vanligt 50mm rör som sticker upp.
Den stora frågan är ju då hur vattenlåset, som du tillfälligt ska ansluta, hur ser det ut?
Lägg upp en bild på anslutningen som ska ner i avloppsröret och mät ytterdiametern!
Avloppsrör räknas aldrig i innerdiameter.
Den stora frågan är ju då hur vattenlåset, som du tillfälligt ska ansluta, hur ser det ut?
Lägg upp en bild på anslutningen som ska ner i avloppsröret och mät ytterdiametern!
Avloppsrör räknas aldrig i innerdiameter.
Japp stämmer, pratade med rörmokaren som var här & monterade rörböjen tidigare i veckan & berättade lite om mina planer, & han rekommenderade då en 50 mm skarvmuff. Införskaffade en sådan & så var den saken ur världen, men åkte på ett nytt problem iställetKrilleman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har 2 st skarvar i röret som sitter under stommen. Prova med att plocka dän den översta, alt så kan du kapa bort dom cm du behöver från den om det skulle bli för kort.offlarjon skrev:
Japp stämmer, pratade med rörmokaren som var här & monterade rörböjen tidigare i veckan & berättade lite om mina planer, & han rekommenderade då en 50 mm skarvmuff. Införskaffade en sådan & så var den saken ur världen, men åkte på ett nytt problem istället. Skarvmuffens extra centimetrar (10) var 10 cm för mycket vilket nu gör att vattenlåsets övre delar som ansluts till resp. diskho kommer alldeles för nära. Skulle behöva bli av med dessa 10 cm någon annanstans men de olika delarna av låset är redan nerkortade (som nog syns på bilden). Syns dåligt på bilden men möjligen skulle jag kunna kapa en liten bit av den rörstump som ansluter mot skarfmuffen, alltså den del som sticker upp ur hålet i köksstommen. Eller finns det något annat bra sätt att få ner vattenlåset i höjd?
[bild]
Skarven under stommen är en rörböj pga att det ursprungliga röret satt för långt ut, men misstänker att jag kan kapa en bit på rörstumpen i nästa nivå.Mazen skrev:
Kapa röret som går från böjen till den längd du behöver, på bild 1 har du ett utan muff men ser på bild 2 att du har vad som ser ut som en skarv mitt på? Det behöver "bara" vara några cm av det röret som går ner i böjen så du borde få vattenlåset på rätt höjd..offlarjon skrev:
Klicka här för att svara