Y
Jag funderar på att ta bort 90 vinkeln på väggen, sätta 30cm vvs-slang som då sticker rakt ut och går upp till kulventil på toalettens anslutning.

Men... VVS-firman slet med att få den väggkopplingen tät, och jag är inte bra på detta med koppla vatten så tvekar lite. Om jag nu vågar lossa 90vinkeln, är det ens gängor och rätt typ av gängor för att montera slang på detta? (vatette, pex)

Eller har ni bättre förslag, som inte innebär att jag ska lära mig bocka rör. =)

Vattenanslutning med 90-graders vinkel och rörledning till toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
tips är att ha en avstängning också

Y
En extra utöver kulventilen som jag både skrev och så tydligt ritade dit i bilden? ;)

• Gilla
Strip och 2 till
  • Laddar…
S
Y Yrrol skrev:
En extra utöver kulventilen som jag både skrev och så tydligt ritade dit i bilden? ;)
missa :oops:
fint ritat

• Gilla
ceson
  • Laddar…
S
jag vill ha den på väggen dock :p

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Varför vill du ha bort 90° vinkeln? Kan du inte bara sätta en slang mellan som det sitter nu?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Y
Blir väldigt hård S krök, eller så måste jag göra en loop i så fall med hjälp av onödigt lång slang.

Om han monterar en slang på 90-vinkeln så kommer den att ha onormala krökar som inte ser hälsosamma ut. Och oftast sitter det en avstängning direkt under toastolen, inte i väggen.
Om väggkopplingen är som vanliga väggkopplingar i detta sammanhanget så är det en lekand mutter på väggsidan med klämring på ett utstickande rör. Tar du bort vinkeln kan du inte ansluta slangen direkt utan du behöver en rak nippel med utvändiga gängor av passande storlek. Kolla noga om nippeln är gjord för klämring (väggsida) och planpackning mot slangen.

Y
Det lät läskigt.
Slog mig nu att jag kanske kan hitta en kortare slang än denna 30cm och lyckas tack vare att toalettens anslutning är flexibel. Skulle dock innebära att den är i spänn vilket man inte vill.

Kanske skulle våga mig på att bocka ett rör trotsallt. Blir ju snyggare ifall man lyckas.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Går inte 90 böjen att vrida om du lossar lite? Isåfall blir det inte en så tokig form på den mjuka slangen

Y
Funderade på det också, om 90vinkeln pekat neråt och jag valt längre slang, men ser ju inte sådär jättekul ut då med lång slang hängandes ner, och upp ifrån golvet.

Min allra första tanke var att sätta en 90vinkel på 90vinkeln.

Fast så vill man ju kunna vara lite stolt efteråt också. ;)

Nä det ska förstås se bra ut också. Jag hade vänt 90 gradarn åt höger om det nu gick.
Men bäste är nog att bocka ett rör om du inte tar bort vinkeln

Krilleman
Jag skulle ha köpt en rak vatette förkromad koppling 15x12mm, RSK: 1946896, och bytt ut din vinkel med. (det enda rätta!) sen dragit upp 12mm rör till din inritade ventil!

Slang är för amatörer. Men ska du dra slang så bör du sätta ventil innan (alltså direkt i brickan!)

kulle
Krilleman krilleman_215 skrev:
Slang är för amatörer
:p

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Y
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag skulle ha köpt en rak vatette förkromad koppling 15x12mm, RSK: 1946896, och bytt ut din vinkel med. (det enda rätta!) sen dragit upp 12mm rör till din inritade ventil!

Slang är för amatörer. Men ska du dra slang så bör du sätta ventil innan (alltså direkt i brickan!)
Vilken koppling mot ventilen då? (lågprofil sak som ingår med ifö toalett)
Är det inte läskigt att byta den 90vinkel? Om jag skruvar loss 90 vinkeln, möts jag då av löst vattenrör som sticker ut? Inte risk att jag drar sönder eller putter in den i väggen eller något?

Är du säker att det är 15 rör i väggen, har inte pexrören massa skumma mått och kopplingar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.