Vår dusch har börjat tjuta sedan några månader och jag har svårt att lokalisera orsaken till detta. Det har fungerat utan problem i flera år. Vet att det finns en massa trådar om liknande problem här i forumet. Jag har läst igenom men ändå inte riktigt förstått lämplig åtgärd.

Duschen har tre reglage. Det mellersta av dessa reglerar genomströmning av vatten. När vi skruvar på denna så låter det inte någonting inledningsvis. Det är först när det börjar komma mycket vatten som det börjar tjuta. Men skruvar vi ännu mer så att det kommer jättejättemycket vatten (mer än vad som behövs för en normal dusch) så slutar tjutandet.

Jag gissar att jag behöver byta en packning någonstans - men var? Och behövs det något specialverktyg?

Tack för hjälpen!

Duschens reglage med tre vred och anslutna vattenslangar i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschreglage med tre knoppar på grå vägg, mellersta reglaget för vattenflöde.
Skapa konto

Kalk/smuts i termostat och ventiler kanske.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Förlåt en okunnig: Kan du peka ut dessa delar på bilden? Jag är osäker på vad jag skall skruva isär för att kunna komma åt kalket.

Ingen aning, jag har aldrig sett de prylar som du har.

Jag har lite svårt att utläsa märket. Men jag tror namnet slutar på "enuo". Kanske "zenuo". Men jag får ingen träff på det när jag googlar tyvärr. Någon som känner igen?

Jag lyckades få av två av de yttre reglagen, men nu kommer jag inte längre tyvärr. Den nedersta får jag inte bort.

• Duschreglage med två avtagande knoppar och en fastsatt nederst på metallpanel.
    Skapa konto
Det tjöt i min duschpelare beroende på hur högt vattentrycket var. Jag har en med 5 st massage munstycken med handdusch och takdusch. När jag blev tvungen att byta till större takdusch så försvann tjutet och vattentrycket minskade. Jag hade svårt att få bort allt kalk i silen på takduschen. Min tjöt också i ett mellanläge på trycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.