8 712 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Droppljud i vägg när jag spolar vatten
Jag har köpt ett 70-talshus nu i vinter, och har funderat på ett ljud som hörs när man spolar vatten i handfatet på gästtoaletten på bottenvåningen. Det låter som att det droppar inne i väggen. Det låter inte i samband med att man spolar i toaletten eller häller ut vatten i toan eller handfatet, utan bara när man vrider på kranen till handfatet. Ju mer man drar på vattnet, desto snabbare droppar det. Direkt ovanför gästtoaletten finns det ett förråd där det går ventilationsrör i väggen och ner mot gästtoaletten. Dessa rör är i toaletten inbyggda i väggen, och det är alltså upp mot taket i denna inbyggnad som droppandet låter. När man pressar lite på dessa ventilationsrör i förrådet på övervåningen, låter droppandet något mindre.
Är det nån som har en idé om hur man börjar felsöka?
Det känns inte som att väggen är fuktig och det finns ingen indikation på källarplanet att det är något läckage. I källarplanet finns ytterligare en toalett, så hade det läckt vatten borde det ha synts i taket eller i väggarna här. Det låter inget när man drar på vattnet på källarplanet.
Hoppas nån har några idéer!
Är det nån som har en idé om hur man börjar felsöka?
Hoppas nån har några idéer!
Har det alltid varit ett ljud i väggen ? Finns det fukt vatten någonstans, brukar i de flesta fall vara nertill vid golv eller i taket på källaren. Är anslutningen från handfatet rakt in i väggen då kan det gått isär, om det sedan går rakt ner till källaren, släppt så röret halkat ner, .lite långsökt med spik/skruv i röret som rostat upp med åren och nu läcker, har förkommit tidigare.. Blir nog kanske till att öppna upp kolla
Jo, så tänkte jag också. Att droppandet hänger ihop med avloppsröret. Men när jag spolar upp vatten i en bunke och inte ner i avloppet, så hörs droppandet ändå. Så det är i själva vattenledningen in som problemet nog sitter. Mystiskt!Anna_H skrev:
Nu har jag bara bott sen i december, men ja det har sen dess alltid låtit när man spolat vatten. Och tyvärr finns det inga indikationer på fukt varken i vägg, golv eller tak på toaletten strax under. Vilket är märkligt. Kanske är detta med att vattenledningen kan vara skarvad i väggen, och att den skarven har börjat läcka, något jag behöver kolla upp. Ljudet kommer dock från en ventilationstrumma inne i väggen, nära taket, och det känns märkligt att vattenledningarna kommer uppifrån när vattnet in i huset går via källaren.H Hjulbent skrev:Har det alltid varit ett ljud i väggen ? Finns det fukt vatten någonstans, brukar i de flesta fall vara nertill vid golv eller i taket på källaren. Är anslutningen från handfatet rakt in i väggen då kan det gått isär, om det sedan går rakt ner till källaren, släppt så röret halkat ner, .lite långsökt med spik/skruv i röret som rostat upp med åren och nu läcker, har förkommit tidigare.. Blir nog kanske till att öppna upp kolla
Som jag upplever det är det droppljud oavsett varm- eller kallvatten. Men din teori om att rören ligger och skaver mot ventilationstrumman kan vara rimlig, eftersom det låter mindre när man pressar undan ventilationsröret (man kommer åt från förrådet på ovanvåningen). Skulle detta vara fallet bör man kunna öppna upp och lägga nån form av packningsmaterial emellan, eller hur? Tack!H Hjulbent skrev:
Kan nog bli svårt att få dit något i mellan då det kanske ligger direkt mot, ett tips kan vara att försöka få någon rem/ståltråd runt ventröret och fästa i trä på bra sätt eller att spänna med något mot det, det behövs nog bara någon mm för det.M Maria_B skrev:
prova stäng inkommande vatten och öppna tex kökskranen så att trycket släpper och kolla om det hörs någonting då
själv hade jag för många år sen en koppling i min elpanna som läckte om man stängde inkommande
och sen släppte trycket men den läckte aldrig när där var fullt tryck på ledningarna
t
själv hade jag för många år sen en koppling i min elpanna som läckte om man stängde inkommande
och sen släppte trycket men den läckte aldrig när där var fullt tryck på ledningarna
t
Klicka här för att svara