Hej

Vi måste ordna ett BDT-avlopp för sommarhuset i skärgården. Huset byggdes för 50 år sedan och då var det inte samma krav som idag därav ser befintlig lösning ut som den gör. Utmaningen vi har är att det är berg överallt. Det enda stället vi kan gräva (max 0,5m) är där nuvarande stenkista ligger och denna ligger för nära befintlig vattenbrunn. Då vi inte kan gräva har vi tänkt att ha ngt slags minireningsverk som kan vara placerad ovan mark (likt Willa BDT).... Utmaningen vi har är vad vi måste ha efter reningsverket dvs infiltrationsbädd/stenkista.... Detta gäller bara BDT-vatten (inte WC-hantering) för ett sommarställe som dagligen släpper ut max 320 liter vatten/dag. Slamtömning kommer inte kunna göras (SRV) då hus nås via stig upp på berg där inget fordon kan åka. Har försökt att hitta lösningar men alla lösningar jag hittar kräver antingen att BDT-reningsverket grävs ned och/eller att infiltrationsbädden grävs ned men vi kan inte göra detta utan given kontext sätter stränga begränsningar vad som är möjligt.

En överblick hur det ser ut idag och vad vi tänkt ser ut enligt:
Hur reningsflödet ser ut idag:
Hus ----(9m) ---> Stenkista
Hur tänkt lösning ser ut:
Hus ----(9m)---->Pumpgrop (0,5m djup) ----(20m)----->BDT-reningsverk ---(1-2m)--> Utsläppsställe/infiltrationsbädd

Mina frågor är:
1) Kan man ha en infiltrationsbädd/stenkista ovanför mark med spridarplattor högst upp ovanför gruset (8-16mm). Dvs man skapar en box med gruset ovan mark. Marken som "box" står på är 0-20cm jord (tunn morän). Marken är bevuxen av träd buskar och har självfall mot övrig terräng och ett avslutande dike.

2) Ser i detta nu som sagt ingen lösning på detta och skulle behöva hjälp vad jag kan göra för att få till en "efterpoleringsyta" efter Willa'n så att vi uppfyller reningskrav (hög skyddsnivå)...

Med tanke på hur lite vatten det rör sig om årligen är det inte försvarbart att lägga ut hur mycket pengar som helst på detta men jag vill naturligtvis följa de regler som råder utifrån den kontext vi befinner oss i.
Skulle verkligen bli glad om någon kunde peka mig i rätt riktning vad jag kan göra för att få till en lösning som håller :-)

Tack på förhand!

Ja visst kan du det men finns färdiga boxar.
T.ex
- Uponor Gråvattenfilter
- FANN Biobädd

Jag är ju inte helt objektiv i detta men vet vad det är för fördelar /nackdelar med de olika systemen.

Men fundera på detta innan ni bestämmer er:
- Godkänner kommunen att ni räknar bara på 320L/dygn?
- Hur tror du framtiden kommer se ut?
- Ni kanske kommer vara där även vintertid
- Flyttar dit och blir fastboende längre fram i tiden.
- Hur ser era tankar ut allmänt med fritidshuset.
- Ser ni att eventuella barn barn ska komma och bo hos er på sommaren i framtiden

Dimensionera efter det på en gång iså fall för det avloppsanläggningarna (Som övrig byggmarknad) kommer inte bli billigare och då kan det kännas skönt att investerat rätt direkt.

Med viss risk att detta att detta bryter mot forumregler och blir borttaget? Se om de olika produkterna på: https://markgrossen.se/enskilt-avlopp/bdt-o-gravatten/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.