Byggahus.se

Lång tid innan varmvatten kommer

1. henq
    Elektroniktokig Nivå 6
    Hej!

Vi har kök och varmvattenberedare långt ifrån varandra i vårt hus vilket gör att det tar evinnerlig tid (känns det som...) innan det blir varmt i kranen.

Har funderat på vad för förbättringar som kan göras.

Finns det t ex elvärmare som man kan sätta under vasken i köket?

2. P
    Medlem Nivå 7
    Jag har i alla fall sett VVB på 15 liter, men då får nog inte sopsorteringen plats? Dessutom behövs nog ett eluttag till då det som brukar finnas används till diskmaskinen.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du har två alternativ:
    1. Sätta in en liten elektrisk varmvattenberedare under diskbänken som varmvattnet går igenom.
    2. Bygga om till CVV = cirkulerande varmvatten.

Alternativ 1 är nog billigast som investering och även driftkostnad.

4. R
    Medlem Nivå 4
    Även kallat VVC - varmvatten cirkulation.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Sorry, afasin slog nog till där :surprised:

Jag har allt emot mig. Är till och med vänsterhänt :p

6. T
    Medlem · Nivå 16
    Det finns en tredje variant: en liten genomströmningsvärmare av kontinentaleuropeisk modell, diskuterades i en annan tråd i detta forum.
    Långa rör som du har gör inte bara att det tar störande lång tid utan allt vatten som du spolar innan vv kommer, strommar in i nuvarande vvb och måste värmas upp där - förlorat energi.

7. L
    Medlem · Nivå 11
    Jag bytte fr 15 t 12 rör. Halverar tiden nästan.

8. henq
    Elektroniktokig Nivå 6
    Tack för tipsen!

Genomströmningsvärmare låter onekligen rätt smart om det funkar.
    Kan krävas nydragning av kablar för att klara hög effekt å andra sidan kanske det faktiskt funkar med lägre effekt eftersom den sitter på varmvattenledningen. Känns svårt att veta om det räcker utan att prova praktiskt.

Energiförbrukningen är intressant: Sitter med ett 1,5-planshus från 1979 med direktverkande el + luft-luft-värneväxlare. Varmvattenledningen går genom hela plattan, det är väl den enda vattenburna uppvärmningen vi har :) Vet dock inte hur mycket isolering det är under plattan, vad tror ni?

Redigerat 26 feb 2015 10:35
  9. F
    Medlem Nivå 8
    Mina rör är av tungt järn från -37 och minst 25 mm stora. Helt oisolerade. Inte konstigt att det tar en stund att få kall- eller varmvatten till köket. Någon gång när jag har tid och pengar över ska jag byta rubbet till 15 mm Prisol eller liknande.

tyvärr låter det som att dina rör är inbyggda, och -79 hade man väl redan ganska smala rör?

10. H
    Medlem Nivå 7
    Kan inte låta bli att komma med tröst. (Skrivet medan jag står och väntar på VV!)

Tekniktank i det tidigare stallet. VV från VV-slinga i tanken, krånglar sig sedan genom 25 meter kopparkulvert i 18 mm rör in i huset. Öppnar jag kranen fullt tar det precis 1 minut och 2 sekunder att få VV... :eek:

Hade VV-cirkulation ett tag, som upphörde då rörelsedeckarn (som styrde VV-pumpen) lossnade från väggen och landade i den fyllda diskbaljan. (Ja, det funkar så här ibland - jag har slutat bli förvånad.) Därefter var det fast VV-cirkulation ett tag, reglerat av svindyr strypventil, ackompanjerat av många teorier om vad som var bäst: Litet flöde tappar temp på returvattnet som måste återuppvärmas, stort flöde tappar mindre temp, men gör av med mer VV.
    Nå så, denna fasta VV-cirk upphörde då VV-pumpen la ner. (Jag sa ju att det funkar så här - slutat bli förvånad.)

Nu står två små bättre beg VV-beredare och väntar i garaget. Tanken var att en av dem (Ja det blev två, det funkar så här - jag har slutat bli förvånad.) skulle in i källaren på kåken och ta den där första minuten innan VV från kulverten hinner fram. Jag skulle bara tänka ut hur den skulle kopplas (behövs shunten t ex?), och det var nu ett tag sedan. (Det funkar så här sa jag ju - jag har slutat förvånas.)

Så, här har du en del idéer om hur det skulle kunna gå till, jag kommer att följa tråden med spänning!

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 16
    @hnurre: gå ut i stallet för att duscha, det går fortare än 1:02.
    Energimässit är VVC lämpligt om vv öppnas lagom ofta eller om man har många tappställen, typ hotell. För enstaka dusch om dagen är det kanske inte snålare, om man inte har EXTREMT bra isolering.

12. L
    Medlem Nivå 1
    Själv drömmer jag om en solfångare och värmeväxlare i kombination med VVC för att på så sätt inte betala för mycket för att ha snabbt varmvatten. Som bonus tänkte jag köra handukstork på samma slinga. Vi har bergvärmepumpen i garaget som står 2 meter från huset och rören går i kulvert till krypgrunden.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Vi hade rören dragna genom plattan i bottenvåningen. Byggde om och drog rören ovan plattan, 100% förbättring.

14. E
    Medlem Nivå 1
    Jag hade själv samma problem i vårt tidigare hus i Småland...
    Vi hade bergvärme i pannrummet långt långt från köket...
    Lite vetenskapliga utredningar kom fram till att det tog tio liter vattenspolning innan tempen höjdes från ca 20 grader (rumstempteraturen i huset) till ca 45 grader från bergvärmepumpens VVB...

Det jag gjorde var att jag köpte en tioliters enkilowatts varmvattenberedare, satte en blandningsventiler i en smart konstruktion så att när VVB:n under diskbänksskåpet var tömd (och varmvattnet kommit från riktiga VVB:n) så slog det över så att vattnet INTE passerade VVB:n under diskbänken...
    På det sättet hade vi ALLTID varmvatten efter en sekunds spolning!

Lite jobb blev det väl (rörjobb samt framdragning av ny el-matning till nya VVB:n)...
    Kanske lite lättare för mig som är rörmokare med elkunskaper...

15. H
    Medlem Nivå 7