6 252 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Få in värmekabel i befintligt rör
I samband med att jag tänkt installera en jordfelsbrytare kom jag fram till att en värmekabel till vattenledningen har ett jordfel. Befintlig kabel sitter utanpå röret som är nergrävt. Hur besvärligt är det att trä i en värmekabel i ett redan nergrävt rör? Jag vill gärna slippa gräva upp allt. Jag mätte 360 ohm mellan ledarna och gissar därmed att den är 13 m lång. Endast ena änden av PEM-slangen är åtkomlig.
Det med att mäta kan vara lite diffust när det är ett jordfel, kan vara överledning mellan allt i kabeln, eftersom den nu ligger utvändigt så är det problem, är inkommande slang i ett stycke ut, utan några kopplingar och plats finns för att ändra inne med
T-koppling, ( ta inte en T-kopplng med 45 graders påstick , den kostar ca 1400kr ) så går det att skjuta in en V-kabel i slangen. En ETL-10 går att knuffa in 50 meter om det behövs. Ta ett foto på hur det ser ut vid inkommande
T-koppling, ( ta inte en T-kopplng med 45 graders påstick , den kostar ca 1400kr ) så går det att skjuta in en V-kabel i slangen. En ETL-10 går att knuffa in 50 meter om det behövs. Ta ett foto på hur det ser ut vid inkommande
Tack för svaret. Meggern visade 10k mellan de aktiva ledarna och jord efter att den kopplats loss. Det må vara för dåligt för jordfelsbrytaren. Men jag tror inte att det nämnvärt påverkar mätvärdet av resistansen i den aktiva delen. Givetvis är det ett ungefärligt värde på längden man kan få på detta sätt.
Jag tror inte att det finns några nergrävda vinklar. Men det är svårt att veta. Det finns plats för kopplingar där slangen kommer in. Så det jag främst funderar på är hur det går att skjuta i 13 meter kabel från ena änden när det är vatten i slangen.
Jag tror inte att det finns några nergrävda vinklar. Men det är svårt att veta. Det finns plats för kopplingar där slangen kommer in. Så det jag främst funderar på är hur det går att skjuta i 13 meter kabel från ena änden när det är vatten i slangen.
Eftersom du skriver så, har du funderingar på att stoppa ner en V-kabel med vattentryck
Skämt åt sido det går utmärkt att stoppa ner en V-kabel i en slang, det som kan vara lite svårt är med dom färdiga slingor som, V-kabeln är lite sladdrig och inte stel, Sen det med längden på den blir nog att öppna upp i en koppling och trycka ned en 30 meters EL-dragfjäder tills det tar stopp, ( det får inte finnas någon ventil på vägen då ) och mäta hur långt det ärSom jag skrev tidigare en ETL-10 går att stoppa i upp till 50 meter utan bekymmer. Det är inte fel att ha en termostat men inte nödvändigt, fryser det så tryck på strömbrytaren och vänta en 1/2 tim så har det tinat så vatten kommer fram, men ha pumpen avstängd under tiden.
Det kanske är 75 meter till brunnen. Jag vill minnas att slangen lades på frostfritt djup tills det kom berg med i bilden. Därför värmekabel i endast en del av slangen. Har du förslag på en lämplig termostat för ändamålet? Efter dagens mätningar har jag klart för mig att totalt runt 300 W värmekabel står på under den kalla årstiden. En termostat skulle nog kunna spara in sin kostnad ganska fort.
Termostat på dom längderna är ett måste, då en Termonic som givaren kan sättas upp till 200 meter bort med EKKX 4X0,5 , lämpligt att lägga en 16 pemslang eller VP 16 fram till grundaste stället. Att trycka en ETL-10 75 meter går bra,jag har tryckt
90 meter. Såg nu att du har 300W som effekt. är det en vanlig så är den kanske på 5W/m och blir då 60 meter, är den 10W blir det 30 m
90 meter. Såg nu att du har 300W som effekt. är det en vanlig så är den kanske på 5W/m och blir då 60 meter, är den 10W blir det 30 m
Det är 75 meter till brunnen. Men det är bara en bit som har värmekabel. Jag gissar enligt tidigare på c:a 13m baserat på resistansen samt 10W/m. Dessutom finns det två värmekablar till och den sammanlagda effekten av alla tre värmekablar är 300W enligt min resistansmätning.
Klicka här för att svara