H
Hej. Upptäckte detta under diskhonet i köket. Vad är detta? Krispigt till konsistensen och lite blött under. Sjukaste jag sett.

• Vattenmätare och rör med skadad, krispig beläggning som ser fuktig ut under diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare med kalkavlagringar och indikation på läckage under diskbänk.
    Skapa konto
  • Skadat och korroderat rör under diskho med krispig, bruntfärgad ansamling och tecken på fukt.
    Skapa konto
Rost

H
Absolut inte rost. Ligger runt plast osv med

KalleKe
Jag skulle med påstå rost. Det är väl kallvattenledning som varm luft kondenserar mot när vatten flödar igenom. Borde rengöras och isoleras för att motverka att kylan i röret tillåter kondens mot ytorna

H
100 på att det inte är rost då det ligger på plastdelar med. Dessutom är det varmvattenröret. När jag skrapar lite i det så kommer krämfärgad metall fram under.

Humor med två användare från samma person som svarar i samma tråd :D

Det ser helt klart ut som rost och/eller avlagringar från vatten som läckt och sedan dunstat.

Jag kan tänka mig att järnhaltigt vatten rinner ut (pga någon liten läcka, eller pga kondens på redan rostiga detaljer, och rinner ut på plastdetaljerna, vattnet dunstar sedan bort och kvar blir järnoxid (rost), alltså även på plasten.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Spänn övre koppling, men kolla först och motionera avstängning av vatten om det går åt he....te, samt gör det på en vardag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.