L
largab: Se till att det inte är radiator vatten i de rören ...:
11 svar · 3,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ja, teoretiskt bäst är nog ventilation uppströms om toaletterna på samma stam men verkligheten är att många hus har helt andra lösningar och att det fungerar. Just långa vertikala avloppsstammar gör ju att vattnet rusar och kan dra med sig luft så det lär öka behovet av en avloppsluftning uppströms. Men i småhus blir det ju sällan så många meter fall.
4 svar · 14,3k läst
·
Bowman
Bowman: Med något färre alternativ pga röd dag kollade jag in ett byggvaruhus, dom hade inte rätt lim men sa att det kanske skulle gå med loctite ”all plastics” den tog i alla fall feta plaster. Plockade isär allt och ser att i t-böjen är det gängor, men inte i passbiten till gummibälgen på avloppspumpen. Inte en siffra rätt alltså. Men jag tänker att jag fulfixar tills jag får tag pp
27 svar · 9,8k läst
·
hsd
hsd: Bryt strömmen till pumpen, finns förmodligen en arbetsbrytare Stäng vattnet, finns förmodligen en ventil efter filtret, följ röret Tappa ut trycket med vredet ovanpå filtret, stäng därefter Skruva loss filterhållaren, syns inte på bilden om det är en vanlig gänga eller bajonettfäste, kan vara någon form av låsning där Byt filtret , skruva fast hållaren efter rengöring ,öppna
2 svar · 6,7k läst
·
F
Fluxor: Jag har precis "köpt" ett "nytt" hus byggt i slutet på 1800-talet. Vattenburen värme med konventionella radiatorer kommer att, på vissa ställen, bytas mot golvvärme. Vilket material är det som gäller 2019 för detta? Även tappvattnet behöver...justeras... Jag ser fördfördelen med plast och dess långa längder. Vad säger ni, plast, metall, kombination? Jag är även så dum att jag
0 svar · 1,5k läst
Demmpa
Demmpa: Bättre att använda rensslang till högtryckstvätten, spola utifrån ”gatan” in mot golvbrunnar mm, då åker allt skit med ut när man drar tillbaka spolslangen samtidigt som man spolar.
7 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: Måhända 9 år senare, men ett ack så aktuellt ämne!
11 svar · 5,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Sanering är inte alls aktuellt i det här fallet. Man sanerar bara mark som är hårt förenad med t ex tungmetaller eller andra icke nedbrytbara substanser som anses vara en fara för människa och miljö. Avloppsslam från det egna hushållet faller inte i den kategorin.
23 svar · 3,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Om limning känns ok i övrigt så är väl det problemet lösbart genom att först limma (eller plugga :) ) en bit board eller något med 5 mm tjocklek. Hellre skruva om lämpligt fästdon hittas men lim är bekvämt.
12 svar · 2,6k läst
·
A
A-Man_08: [citat] En del har en lucka i badrummet, i vårt fall sitter den i köket där sitter 2 st vred innan varje vattenmätare. Allt snack om säker vatten och att avstängning för diskmaskin ska vara tillgänglig ovan bänk, även om det är godkänt utan ballofixer så kan jag tycka det är oseriöst att inte installera det i ett stort lägenhetskomplex när man är igång och bygger / renoverar.
28 svar · 2,5k läst
·
Dardan
Dardan: [citat] Tack! Ska försöka göra det snart och hoppas det går bra hehe
10 svar · 1,3k läst
·
L
Lärospånet: En sådan ho önskar jag mig också. Hur löste du det med avloppet? Är bilderna på den svetsade ställningen din eller lånad? Jag har själv tänkt mig en sådan lösning (när jag får tag i en fin och inte allför dyr Höganäsho) men inte sett det på bild tidigare.
13 svar · 6,8k läst
·
L
Lärospånet: Bra att det fixade sig! Också med droppet i källaren - det där har man ju gjort själv också hehe :oops: Ballofix är guld:ok:
3 svar · 1,1k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Yes, det var lätt. Glöm inte att köpa ventilhuset. https://www.byggahus.se/forum/threads/troeg-spak-pa-vattenblandare-mora-temp.305416/#post-2832186
14 svar · 4,6k läst
·
L
Lärospånet: [citat] Skönt :)
2 svar · 868 läst
L
Lärospånet: [citat] Låter spontant som att varmvattenledningen är längre till köket än till badrummet. Så att leda jämt varmt vatten till badrummet går snabbt, men till köket är det längre så det står kallnat vatten i ledningen som blandas med det nya heta som forsar in längre bort. Kallvatten är ju alltid mer eller mindre kallt så man känner nog ingen större skillnad på det "nya"
1 svar · 928 läst
J
jojo123: Dom brukar klämma till rätt bra och pressa in gummit , annars ta en rostfri slangkoppling till sätt dit lite ovanför den första , det blir två då och tätt
1 svar · 1,1k läst
P
patrikd84: [citat] Aha! Men då räknas det nog mer som kommunalt nu också för det är långt till tankarna dit avloppet rinner till, tänker jag ....
12 svar · 12,0k läst
·
R
RoBo: Borde gå att se skarven mellan röret och vatten låset nere vid mattan, kanske går att få in en bred skruvmejsel eller liknande i skarven och vicka försiktigt. Du skall absolut inte dra nytt till golvbrunnen då detta är en jättebra lösning blir ju inga rör längs golvet. Nu är säkert vattenlåset fullt med skit därför det rinner över.
11 svar · 2,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Ja, den kan vara. Prova att pensla med såpvatten, så kanske du ser om det bubblar.
15 svar · 4,7k läst
·
J
jojo123: [citat] Svar nej den värmer sig själv om den är i drift , men rören kan frysa om dom är i friska luften t.o.m även om dom är i en låda [citat] Har inte sagt att tömma direkt i krypgrunden , bara att det ska vara nedförsbacken på allt , är det tätt så ska ett 50 mm avloppsrör läggas till utsida , men det var inte uppe just då angående utförandet
26 svar · 3,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det där berodde på att de fick ett nytt användningsområde som inte var färdigtestat och var snarare en lärdom att dra. Inte en miss i produktionen. Diffusionstätning infördes senare. Tråkigt hur som helst.
80 svar · 37,5k läst
·
M
MagHam: [citat] Samma här. Bästa lösningen. Alla har inte gängutrustning till rördimensioner dock.
11 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det fanns planer på en ny förordning som skulle minska kravet på fosforrening på icke känsliga platser men öka det på känsliga platser (vid vatten). Men regeringen Löfven strök dessa planer för ett år sedan så fosforreningskraven kvarstår, varken lättnader eller kravhöjningar är att vänta i närtid. Vi får se vilken regeringen vi så småningom får och om den nya
11 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Finns det ballofixer på inkommande i badrummet behöver du inte flera. [bild]
5 svar · 4,9k läst
·
Slaktarn82
Slaktarn82: [citat] Testa även VV= varmvattnet Är en lång kopparslinga som går hela vägen ner i botten på tanken, sitter den inte fast till 100% så kan man få det ljudet, nästan som att den den kommer i självsvängning.
6 svar · 4,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Toppen. Det är ju alltid lättare att pyssla med något när man vet förutsättningarna! (y) Och varmt välkommen till forumet @Laplace :giggle:
4 svar · 6,9k läst
·
P
poppe12: Tack för all info som landade i tråden. Det låter som att svetsa och dra upp pem är kanske bästa alternativ även om rostfritt känns mer gediget. //poppe
16 svar · 9,2k läst
·
Robert Winterqvist
Robert Winterqvist: Mätte diametern på betongröret till 210 mm och den övergångsmuffen som fanns på biltema (149kr) räcker bara till 202mm. Jag beställde en sån här, 800 kr, som klarar upp till 215 mm (y) [bild] Återkommer efter montering :) Tack för hjälpen så länge.
14 svar · 10,8k läst
·
M
MoggeS: Ja eventuellt så skulle jag kanske få plats med hela slingor i bjälklaget, kan vara ett alternativ. Skall ta en närmare titt i morgon, och räkna på hur långa slingor jag i såfall behöver.
3 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.