De är ju de jag har nog ingen avluftning på taket men jag har någon sorts luftning vid husknuten ?
Men du har väl något slags luftning på avloppet inne i huset?
Det behövs ju för att t.ex. inte golvbrunnarnas vattenlås skall sugas ur när man spolar på WC.
Normalt har man ju en ventilation i den bortre änden av infiltrationen.
Och luten går därifrån, genom infiltration, fördelnignsbrunn, trekammarbrunn, husets avloppsrör och upp över taket.
På så sätt blir man a) av med dålig lukt, och b) syresätter infiltrationsbädden, så de aeroba (= syrekrävande) bakterierna där trivs och kan göra sitt jobb.
Ja, det är svensk standard med spolrör i slutet av spridarledningarna för infiltration men det är egentligen ingen luftning utan just för inspektion och spolning. Är det risk för frysning p g a klimatet så täcks dessa rör helt. Syre kommer till infiltrationen genom marken.
Nu verkar ju inte TS ha dylika rör vilket inte heller är ovanligt på äldre anläggningar.
Tänkte att ja fortsätter i denna tråd .handlar om mitt vatten här hemma .Har haft problem med vattentrycket till och från. Har 5 bar in men så fort någon spolar vatten sjunker det direkt till 2-3 bar.så fort man stänger av vattnet så får vi 5 bar så gott som direkt.55m borrad brunn
Pumpen i fråga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva dragningen som jag är väldigt osäker på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hydropressen är lite mysko också är helt stum när man slår på den fast jag har tömt systemet på vatten . Så känns som den är fylld med vatten
Låter som om hydropressen har för liten luftvolym. Har lite dålig koll på hur sådana funkar, en vanlig hydrofor skulle jag rekommendera att du tömmer tryckkärlet och fyller det igen för att återskapa en lagom stor luftvolym.
Med en hydropress gör man väl ungefär samma sak, men genom att fylla på luft i ”kudden”.
Jo de ska va ett visst tryck i den från tillslag tryck.men problemet är att de inte går att få in någon luft i den . I somras tömde ja den på vatten genom att koppla bort den sedan fyllde ja på med rätt lufttryck .och nu har de funkar bra tills för någon vecka sedan .Så kollar lufttrycket och de är obefintligt och ja får inte i någon luft.. känns som de är Hydropressen som små läcker ..
Om det är helt tomt i hydropressen så är frågan om den är trasig och behöver bytas ut. Det händer. Det finns en luftpåfyllning på hydropressen. Vanligtvis en bilventil i toppen på den. Börja med att fylla på en del luft så att det finns något att börja med. Sedan öppnar du en kran så att det rinner vatten sakta. Titta på manometern. Den skall sjunka tills pumpen startar och sedan stiga tills pumpen slår av. Skriv upp tillslagstrycket. Sedan stänger du av pumpen och öppnar kranen helt så att systemet blir trycklöst. Om du i det här läget hör pysljud av att det kommer luft från hydropressen in i vattenrören så är hydropressen trasig. Fyll nu luft i hydropressen tills trycket är strax under pumpens tillslagstryck. Stäng vattenkranen och slå på pumpen igen. Nu har du det tryck som bäst utnyttjar hydropressens volym.
Nu kom det ett till inlägg medan jag skrev. Vad händer när du försöker fylla på? Är det ventilen som är trasig eller varför får du inte i något? Det brukar gå att fylla luft även om blåsan är trasig.
Står 9bar på manometern på kompressorn när ja försöker fylla på men kommer inte i någon luft. trycker ja ner piggen på ventilen så kommer de inge luft. Skruvade ur ventilen då är luftblåsan ända där uppe så känns som den är helt vatten fylld? För den är stum när ja slår på den
Om du fyller med ventilen urskruvad då? Kommer det in något då? Har du tur är det bara ventilen som är trasig. Att du kan skruva ur ventilen utan att det kommer ut vatten talar för det.
Får testa detta .men känns som de är fel på Hydropressen. Men är de rätt kopplat så som de är .Att bara de som går till vvb är kopplat genom Hydropressen. Kallvatten går direkt ut i systemet har inge betydelse ?
Inget vatten går egentligen genom hydropressen. Det finns bara en öppning. När pumpen går pumpas vatten in i hydropressen samtidigt som en del va vattnet går direkt från pump till övriga rör i huset. När pumpen stannar så går vatten ut ur hydropressen genom samma öppning och ut till övriga huset.
Har du möjlighet att byta luftventilen? Även om hydropressen är trasig skall det gå att fylla på luft. Då fungerar den som en hydrofor i stället. En bilventil är så billig och enkel att byta jämfört med en hel hydropress att det borde vara värt ett försök att byta bara den.
Det finns en sak till du kan prova. Skruva ur ventilen och starta pumpen. Sprutar det vatten ur ventilhålet så är hydropressen trasig. Annars troligen inte.