4 512 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Kombinera gårdspump & elpump från samma borrhål?
Finns det något sätt att kombinera el-oberoende och elektrisk vattenpumpning från samma borrhål?
Vi lät borra hål (ca 35 meter) och installera en traditionell gårdspump för 10 år sedan, innan det fanns el till tomten (används som sommarställe i nuläget men ska bli permanentboende om ca 5 år). Nu vill vi kunna "vrida på kranen" istället men funderar också på vad som händer vid strömavbrott, fel på pumpen etc....
Finns det någon möjlighet att både "äta kakan och ha den kvar"?
Vi lät borra hål (ca 35 meter) och installera en traditionell gårdspump för 10 år sedan, innan det fanns el till tomten (används som sommarställe i nuläget men ska bli permanentboende om ca 5 år). Nu vill vi kunna "vrida på kranen" istället men funderar också på vad som händer vid strömavbrott, fel på pumpen etc....
Finns det någon möjlighet att både "äta kakan och ha den kvar"?
Gårdspumpar klarar inte sughöjder över 7-8 meter men det går utmärkt att ha båda typerna, det är ju bara ett hål i backen.
Tryck i en till slang bara
Jag ska montera en gårdspump i min energibrunn, 240 meter djup och 10,000 minutliter.. Så det finns vatten att ta av..
Tryck i en till slang bara
Jag ska montera en gårdspump i min energibrunn, 240 meter djup och 10,000 minutliter.. Så det finns vatten att ta av..
Hehe man kan tro det, men det är otroligt bra förutsättningar för bergvärme här i byn.
Massor med vatten som även rör på sig
Ville ha 250 meter borrhål men det gick inte borra djupare pga allt vatten..
Redan en meter ner i berget ligger vattnet
Massor med vatten som även rör på sig
Ville ha 250 meter borrhål men det gick inte borra djupare pga allt vatten..
Redan en meter ner i berget ligger vattnet
Klicka här för att svara