Liten undran. Leker rörmokare och testar dralite rör själv. Kom på att jag läst att standard är att (vid utanpåliggande) rördragning ska kallvatten dras under varmvattenledning. Stämmer det?

Om det är så: spelar det nån roll att jag gör tvärt om? Bryter jag mot nån regel?
Känns som en dum standard mtp att kallvatten ofta har fler avstickare, som då ska förbi ledningen ovanför. Tänker till WC, utkastare och vad det nu kan vara.

Har fått låna en Hilti pressmaskin. Fy f-n vad roligt att dra vattenledningar mes en fin, röd pressmaskin

Installation av rör under handfat med lasernivellering, synliga vattenledningar och avlopp med kall- och varmvattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förmodligen ska det vara överst då värme stiger uppåt. Byter du placering riskerar du kondens på kallvattenröret.

Jag vet inte - men tycka kan man ju ändå ;)
Placering där man får enkel, och så få korsande rör som möjligt tycker jag är en viktig aspekt i dom här sammanhangen.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag vet inte - men tycka kan man ju ändå ;)
Placering där man får enkel, och så få korsande rör som möjligt tycker jag är en viktig aspekt i dom här sammanhangen.
Klart man ska tycka
Håller med dig. Å genom att göra tvärtom (mot vad jag tror) är standard behöver jag bara korsa rören en gång istället för tre som det blivit om jag gjort tvärtom!

H huggan skrev:
Förmodligen ska det vara överst då värme stiger uppåt. Byter du placering riskerar du kondens på kallvattenröret.
Hrm, bra tänkt där ☺️

Det finns ingen lag som du bryter om du drar kv över vv däremot ökar risken för kondens på kv-röret.

Lite OT, i mina ögon blir det snyggare om man bockar rören än om man använder kopplingar, det är inte så svårt att bocka rör om man har bra verktyg (rörbock),
Denna är en av dom bättre i det billiga segmentet,
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-metallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000/

Finns en tråd/inlägg som visar hur man bockar, ska se om jag hittar det.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ingen lag som du bryter om du drar kv över vv däremot ökar risken för kondens på kv-röret.

Lite OT, i mina ögon blir det snyggare om man bockar rören än om man använder kopplingar, det är inte så svårt att bocka rör om man har bra verktyg (rörbock),
[länk]

Frågade våra röris varför han inte satte kopplingar i vissa 90 graders, för en röris är det tydligen en dödssynd att använda kopplingar om man inte måste.
Tror ingen ser någon skillnad om man inte just är väldigt intresserad.

Demmpa Demmpa skrev:

[länk]

Tack! Håller med dig att det är mycket snyggare med böjar än kopplingar. Jag ska testa att bocka där rören går upp till duschblandarn eftersom den blir så synlig. Det jag gjort hittills ligger så ingömt att man bara kommer att se det om man synar det! Få bli en tur till Jula

Staffans2000
Det är en fråga om yrkesskicklighet Klåpare gödslar med vinkelkopplingar, medans den skicklige rörmokaren bockar röret inte bara en, utan två och tre gånger. Att dra två parallella rör med samma avstånd till varandra förbi vinklar och vrår, är svårt. Det kräver både känsla och övning.

Kalle Kulör

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en fråga om yrkesskicklighet Klåpare gödslar med vinkelkopplingar, medans den skicklige rörmokaren bockar röret inte bara en, utan två och tre gånger. Att dra två parallella rör med samma avstånd till varandra förbi vinklar och vrår, är svårt. Det kräver både känsla och övning.

Kalle Kulör
Stolt klåpare, som jag är, nöjer jag mig med att göra böjar på ett ställe och övriga kör jag med vinkelkoppling. Jag får kallas klåpare oxå eftersom det garanterat tar 20 ggr så lång tid för mig, en kontorskille, att utföra detta klåparbete. Men. Jag kan säga att jag gjort det själv i alla fall. Får jag det tätt så är det till och med bra gjort. För att vara en klåpare

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
En amatör är ingen klåpare ifall han misslyckas. Det överbetalda "proffset" däremot...
kröka på!

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Gul bygghjälm med texten "SPOLA KRÖKEN" och bild av en flaska.
Skapa konto

JULAs rörkrökare funkar helt OK. Köpte en när det var dags att dra nya rör i sommarstugan. Den här dragningen hade tex varit svår att lösa snyggt med kopplingar...
En bra rörkap är också ett måste!

Välvda rör installerade i ett hörn med verktyg och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Kanske självklart men, ta lite för långt rör, bocka först och slutkapa den lilla finjusteringen sen.
Då är det ganska lätt att få bra böjar i precis rätt läge.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Kanske självklart men, ta lite för långt rör, bocka först och slutkapa den lilla finjusteringen sen.
Då är det ganska lätt att få bra böjar i precis rätt läge.
Tack (y)
Om en timme får man köra igång

En golvslipmaskin i förpackning och en stängd Choke golvskyddsrulle på betongunderlag.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.