Liten undran. Leker rörmokare och testar dralite rör själv. Kom på att jag läst att standard är att (vid utanpåliggande) rördragning ska kallvatten dras under varmvattenledning. Stämmer det?
Om det är så: spelar det nån roll att jag gör tvärt om? Bryter jag mot nån regel?
Känns som en dum standard mtp att kallvatten ofta har fler avstickare, som då ska förbi ledningen ovanför. Tänker till WC, utkastare och vad det nu kan vara.
Har fått låna en Hilti pressmaskin. Fy f-n vad roligt att dra vattenledningar mes en fin, röd pressmaskin
Om det är så: spelar det nån roll att jag gör tvärt om? Bryter jag mot nån regel?
Känns som en dum standard mtp att kallvatten ofta har fler avstickare, som då ska förbi ledningen ovanför. Tänker till WC, utkastare och vad det nu kan vara.
Har fått låna en Hilti pressmaskin. Fy f-n vad roligt att dra vattenledningar mes en fin, röd pressmaskin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart man ska tyckaM MagHam skrev:
Håller med dig. Å genom att göra tvärtom (mot vad jag tror) är standard behöver jag bara korsa rören en gång istället för tre som det blivit om jag gjort tvärtom!
Det finns ingen lag som du bryter om du drar kv över vv däremot ökar risken för kondens på kv-röret.
Lite OT, i mina ögon blir det snyggare om man bockar rören än om man använder kopplingar, det är inte så svårt att bocka rör om man har bra verktyg (rörbock),
Denna är en av dom bättre i det billiga segmentet,
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-metallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000/
Finns en tråd/inlägg som visar hur man bockar, ska se om jag hittar det.
Lite OT, i mina ögon blir det snyggare om man bockar rören än om man använder kopplingar, det är inte så svårt att bocka rör om man har bra verktyg (rörbock),
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-metallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000/
Frågade våra röris varför han inte satte kopplingar i vissa 90 graders, för en röris är det tydligen en dödssynd att använda kopplingar om man inte måste.Demmpa skrev:
Det finns ingen lag som du bryter om du drar kv över vv däremot ökar risken för kondens på kv-röret.
[länk]
Tror ingen ser någon skillnad om man inte just är väldigt intresserad.
Tack! Håller med dig att det är mycket snyggare med böjar än kopplingar. Jag ska testa att bocka där rören går upp till duschblandarn eftersom den blir så synlig. Det jag gjort hittills ligger så ingömt att man bara kommer att se det om man synar det! Få bli en tur till JulaDemmpa skrev:
[länk]
Det är en fråga om yrkesskicklighet Klåpare gödslar med vinkelkopplingar, medans den skicklige rörmokaren bockar röret inte bara en, utan två och tre gånger. Att dra två parallella rör med samma avstånd till varandra förbi vinklar och vrår, är svårt. Det kräver både känsla och övning.
Kalle Kulör
Kalle Kulör
Stolt klåpare, som jag är, nöjer jag mig med att göra böjar på ett ställe och övriga kör jag med vinkelkoppling. Jag får kallas klåpare oxå eftersom det garanterat tar 20 ggr så lång tid för mig, en kontorskille, att utföra detta klåparbete. Men. Jag kan säga att jag gjort det själv i alla fall. Får jag det tätt så är det till och med bra gjort. För att vara en klåpareStaffan2000 skrev: