C
Konstaterade att ett avloppsrör under diskbänken läcker i en skarv.
Är limmade rör av äldre typ, men jag vill helst inte byta ut skiten då det skall rivas ut så småningom.
Finns det något bra sätt att täta dessa?

Vulktejp. Om man kommer åt runt om hela röret.

C
Läcker endast i en punkt på skarven.
Vit avloppsrörskarv med en läckpunkt markerad av en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skumt, får för mig att det borde sitta en gummitätning i muffen med tanke på dess form. Känns inte som att vulktejp skulle göra så stor nytta på detta ställe(?)

Krilleman
Får du baktryck (alltså avloppsvatten som läcker ut) just vid pilen kan du ha ett begynnande stopp.

Rensa avloppet!

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Staffans2000
Även om muffen är försedd med uttag för O-ring, är den säkert bara limmad. Det är inte så att vattnet egentligen kommer någonstans från ovan?

Staffan

C
Krilleman Krilleman skrev:
Får du baktryck (alltså avloppsvatten som läcker ut) just vid pilen har du ett begynnande stopp.
Ja, det låter ju logiskt. På bilden är en gren för diskmaskinsavloppet, det kommer några droppar vid pilen när diskmaskinen tömmer. Nedersta röret som skymtar i bild är grenröret, men det som förbryllar mig lite är att det inte finns någon antydan till stopp i huvudavloppet. Får dra några drag med spolslangen och se om det försvinner.

C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Även om muffen är försedd med uttag för O-ring, är den säkert bara limmad. Det är inte så att vattnet egentligen kommer någonstans från ovan?
Så är det säkert. Har detaljstuderat skarven och känner mig rätt säker på att vattnet kommer just därifrån, men jag vet ju hur lätt man kan missta sig. Är som sagt diskmaskinsavloppet så jag måste dra in en slang för att kunna spola manuellt. Skall testa att linda lite hushållspapper ovanför skarven.

Kan vara en lite spricka också, rören är troligen spröda efter 40 år.

C
Fotografen Fotografen skrev:
Kan vara en lite spricka också, rören är troligen spröda efter 40 år.
Inget synligt iallafall, tycker mig dock kunna se en liten kavitet i limningen där det droppar. Den är något segt gummiartat lim typ Karlssons klister. Vad använde man för att limma dessa rör?

H
Den böjen sticker ner minst 3 cm, vatten har inte ont i ryggen så det går lättaste vägen, neråt och inte uppåt, då är det något som stoppar så röret vill fyllas

Varför inte byta ut muffarna/böjarna til nya..Kostnad 100kr :)
Då kan du även hälla i vatten och se om vattnet rinner undan

Redigerat:
Krilleman
N Markgrossen skrev:
Varför inte byta ut muffarna/böjarna til nya..Kostnad 100kr :)
Då kan du även hälla i vatten och se om vattnet rinner undan
Fast problemet var ju att delarna är limmade.

Detta gjordes nästan alltid på dom vita spröda 70-talsplasten (äggskal).

C cpalm skrev:
Konstaterade att ett avloppsrör under diskbänken läcker i en skarv.
Är limmade rör av äldre typ, men jag vill helst inte byta ut skiten då det skall rivas ut så småningom.
Finns det något bra sätt att täta dessa?
Fungerar helt säker med den här tejpen,
ska ju klara normalt vattentryck, då borde den klara ett avloppsrör.
https://www.bauhaus.se/vulktejp-tesa-extreme-repair-silikon-vit-2-5x19mm.html

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.