Hej,

Blir inte klok på vad som är fel på kranen i badrummet.

När jag vrider på vredet för kallvatten kommer det vatten med normalt tryck i kanske en sekund för att sen tvärt stängas av med bara en svag stråle som rinner. Vrider jag lite till händer samma sak men öppnar jag den mycket flödar det konstant som det ska.

Vredet för varmvattnet öppför sig inte såhär men har tendenser.

Någon som har en idé om var felet kan ligga? Trycket är normalt i alla andra kranar.

Krilleman
Nyinstallation?
Befintlig anläggning?

Har det varit bra förut men blivit dåligt nu?

Syndromet du beskriver förekommer ofta när kallt & varmt vatten är på fel anslutning i en duschblandare. Alltså varmt häger och kallt vänster. (Korrekt är varmt vänster och kallt höger framifrån sett)

Detta är super intressant, jag har samma fenomen på källarplan, men med varmvatten...

Krilleman Krilleman skrev:
Nyinstallation?
Befintlig anläggning?

Syndromet du beskriver förekommer ofta när kallt & varmt vatten är på fel anslutning i en duschblandare. Alltså varmt häger och kallt vänster. (Korrekt är varmt vänster och kallt höger framifrån sett)
Nyinstallation?
Befintlig anläggning?

Tack för svaret. Befintlig anläggning, ca 5 år gammal. Kranen har två vred och varmvattnet är kopplat till vänster vred. Bör alltså inte vara det problemet?

Krilleman
Var är det för blandare i fråga som krånglar?

Tvättställ eller kanske duschblandare?

Krilleman
Det ser ut att vara uppförsbacke på att hitta sprängskisser och reservdelslistor på den blandaren...

:worried:

Det ser ut att vara uppförsbacke på att hitta sprängskisser och reservdelslistor på den blandaren...

:worried:
Ja det hade jag inte räknat med att göra. Tänkte mer om det var ett fel som någon visste vad det berodde på.

Krilleman
Det är ju just det som är felet...

Ingen kan ju ge dig ett rakt och korrekt svar utan reservdelslistor och sprängskisser på aktuell blandare!

:confused:

Det är ju just det som är felet...

Ingen kan ju ge dig ett rakt och korrekt svar utan reservdelslistor och sprängskisser på aktuell blandare!

:confused:
Men det är ju inte självklart när man ställer en fråga, hade jag vetat att det behövdes en sprängskiss hade jag inte frågat. Det kunde lika gärna vara ett välkänt problem som beror på en packning eller liknande.

Hade jag haft konstant dåligt tryck i kranen kunde det varit skit i silen, det behöver du ingen sprängskiss för att gissa på.

Krilleman
Tråkigt att du redigerade bort bilden på din kopparfärgade blandare! :confused:

Var har du köpt denna blandare?
Satt den eventuellt i något hus du tillträtt?
Europeisk?
"NoName"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.