3 771 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Vattenkran som tappar trycket
Hej,
Blir inte klok på vad som är fel på kranen i badrummet.
När jag vrider på vredet för kallvatten kommer det vatten med normalt tryck i kanske en sekund för att sen tvärt stängas av med bara en svag stråle som rinner. Vrider jag lite till händer samma sak men öppnar jag den mycket flödar det konstant som det ska.
Vredet för varmvattnet öppför sig inte såhär men har tendenser.
Någon som har en idé om var felet kan ligga? Trycket är normalt i alla andra kranar.
Blir inte klok på vad som är fel på kranen i badrummet.
När jag vrider på vredet för kallvatten kommer det vatten med normalt tryck i kanske en sekund för att sen tvärt stängas av med bara en svag stråle som rinner. Vrider jag lite till händer samma sak men öppnar jag den mycket flödar det konstant som det ska.
Vredet för varmvattnet öppför sig inte såhär men har tendenser.
Någon som har en idé om var felet kan ligga? Trycket är normalt i alla andra kranar.
Nyinstallation?
Befintlig anläggning?
Har det varit bra förut men blivit dåligt nu?
Syndromet du beskriver förekommer ofta när kallt & varmt vatten är på fel anslutning i en duschblandare. Alltså varmt häger och kallt vänster. (Korrekt är varmt vänster och kallt höger framifrån sett)
Befintlig anläggning?
Har det varit bra förut men blivit dåligt nu?
Syndromet du beskriver förekommer ofta när kallt & varmt vatten är på fel anslutning i en duschblandare. Alltså varmt häger och kallt vänster. (Korrekt är varmt vänster och kallt höger framifrån sett)
Krilleman skrev:
Tack för svaret. Befintlig anläggning, ca 5 år gammal. Kranen har två vred och varmvattnet är kopplat till vänster vred. Bör alltså inte vara det problemet?Krilleman skrev:
Sorry, tvättställ. En sån här: https://shopcdn.textalk.se/shop/249...h=1560&max-height=1560&quality=40&resize=cropKrilleman skrev:
Inget svenskt märke.
Men det är ju inte självklart när man ställer en fråga, hade jag vetat att det behövdes en sprängskiss hade jag inte frågat. Det kunde lika gärna vara ett välkänt problem som beror på en packning eller liknande.Krilleman skrev:
Hade jag haft konstant dåligt tryck i kranen kunde det varit skit i silen, det behöver du ingen sprängskiss för att gissa på.
Klicka här för att svara