Hej alla kunniga, jag har en del plastklädda kopparrör som ska kapas och monteras ballofixer på, vågar man handla dessa på tex Bauhouse, jula eller liknande?

Min rörmockare är pensionerad och bad mig att citat "inte köpa skitgrejor" pris skillnaden är minst sagt markant när man kollar marknaden, tacksam för lite uträtningar av frågetecken.
Mvh Roger

• Plastklädda kopparrör som sticker ut från vägg inför kapning och installation av ballofix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp vatette på hornbach, prisvärda.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Superbra råd ovan. Men glöm inte stödhylsor i prisol!

Vatette är klämringskopplingarnas konung.

Var går det tredje röret?

• Gilla
Per Torlöf och 2 till
  • Laddar…
Det går bort till toaletten, la det i plattan när jag ändå hade en bit över :-) det är fritidshus som jag bygger så precisionen har lite att önska.

Tack för tipsen

Vågar man montera dom själv om rörmokaren sviker?

Mikael_L
Mässingdelar till vatten ska man vara lite försiktig med.
Till färskvatten måste det vara av avzinkingshärdig kvalitet, och att då köpa noname ifrån Biltema kan komma att straffa sig rätt hårt då kopplingen efter några år har eroderat bort såpass mycket att den plötsligt brister och det blir en fontän någonstans. Troligtvis sker det dessutom precis efter att man lämnat hemmet för minst ett dygn.

Men detta gäller endast mässingdelar. Är det andra material, eller kromat, så spelar just detta i alla fall ingen roll. Annat kan fortfarande ha betydelse, men inte att materialet avzinkas.

• Gilla
Roger K
  • Laddar…
så med andra ord, undvik mässingskopplingar och välj kromat?!
alla rör är koppar i huset så det bör nog fungera. Mvh Roger

Välj kvalitetsfabrikat där det klart framgår att delarna är till för tappvatten och passar ihop med materialet i rören/övriga delar.

• Gilla
Roger K
  • Laddar…
Jag håller med övriga, bättre att lägga en liten slant extra på kvalité. Jag hade Bauhaus (Admiral eller nåt sånt) där muttern sprack i kanten efter ett par år... Lyckligtvis i badrummet så läckan inte orsakade några värre skador än blött toapapper som förvarades på golvet under bänken...
Bauhaus sa att jag hade dragit åt dem för hårt och därför sprack de så jag har därefter bara köpt Vatette från Hornbach precis som de andra här.

• Gilla
Roger K
  • Laddar…
Tack Anders, jag kör på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.