Hej
Jag bor i lägenhet. Badrummet renoverades precis innan jag flyttade in vid 2003. Ny golvbrunn med vattenlås, klinkers etc.

När jag drar ur proppen och släpper ur vattnet ur det fyllda badkaret, hinner inte golvbrunnen och avloppet med att ta hand om allt vatten, utan det rinner ut mycket bredvid och ut under badkar och utanför en del så en del av badrumsmattan blir blöt.

När jag duschar uppstår inte detta problem alls lika mycket, även om det rinner lite runt avloppet då också, men inte alls i samma mängder.

Borde inte avloppet vara dimensionerat att hinna med att ta hand om allt vatten som rinner ut från ett fullt badkar? Har ibland funderat över lutningen, men den finns då vatten sedan rinner ner i avloppet allteftersom. Även om jag alltid tänkt att det kanske kunde lutat mer. Klinkers på golvet, så lite vatten stannar ju alltid i skarvarna.

Någon vet om något är fel? Kan vattenlåset vara för litet/trångt?

/Martin

Redigerat:
j.erkers
Smuts, lort och framför allt hår i vattenlåset och/eller avlopet. Rensning borde hjälpa.

Tack för svar. Jodå, rensat har jag gjort många gånger. Dvs, först också tagit ur vattenlås etc. Så även om det blir bättre flöde, så är det onaturligt mycket som rinner ut bredvid.

Finns det kanske olika storlekar på vattenlås som passar i samma golvbrunn?

Bor i bostadsrätt, så innan jag tar hit någon så ville jag höra runt lite.

Kanske ska nämnas att jag också tagit bort den kromade plattan med massa hål i som ligger ovanpå golvbrunnen, då jag upplevde att det också stoppade upp en del.

Förresten, menar du smuts mm även i själva avloppsröret efter vattenlåset, ut mot stammen? Det borde ju inte vara igensatt eftersom vattenlåset ska hindra saker att komma vidare.

Huset bytte stammar och de gick då igenom allas avlopp. De med äldre badrum som aldrig hade renoverats fick nya golvbrunnar mm. Mitt var tydligen bra, så jag slapp. Har för mig att de även tittade i mina rör med kamera etc, och borde väl ha sett om det var för mycket smuts, hår i röret mellan brunn och stam.

j.erkers
Jodå, på 16 år hinner det bli en massa skit även i röret efter vattenlåset. I röret efter vår duschkabin - som är i plast och ovan golv - blir det avlagringar så att jag minst en gång / år tar loss det och gör rent noga. Kabinen och röret är bara 5-6 år. Nämnas bör att det sitter en "hårfångare" i kabinen som rensas mycket oftare än så...

Finns inget rör ovan golv. Bara badkar och golvbrunn under det lilla röret från badkaret. Men det är ju golvbrunnen som svämmar över trots rengjort vattenlås. Och röret efter vattenlås mot stammen ligger ju i golvet under klinkers.

Fulkemisten
Stopp i huvudstam eller gren av huvudstam? Jag uppfattar det som att det rör sig om en försämring över tid? Troligen vanliga avlagringar men folk och barn spolar ned allt möjligt. Kan tänka mig att det (om man målar fan på väggen) kan sitta en förträngning bestående av t ex hår, hud, matrester, baconfett, tamponger, öronpinnar, portionssnus, disktrasor, legobitar, playmobilgubbar, leksaksbilar och/eller kanske ett mindre gosedjur? Man vet aldrig vad grannarna pysslar med.
Kolla med föreningen om att ta dit en spolgubbe.

Stammarna i huset är relinade 2012.. Grenen ut till min golvbrunn byttes väl när badrummet renoverades 2002, året innan jag flyttade in? Eller kan man ha använt befintlig gren och bara bytt insats för golvbrunnen. Golvbrunnen är av plast och ser ny ut. De gamla var väl dessutom inte plast. Huset är från 1948.

Men om man inte bilade upp golvet, utan bara satte i en ny golvbrunnsinsats i den gamla stamgrenen i golvet, kan det ju mycket väl slammat igen lite i röret.

Kanske satte de en mindre golvbrunnsinsats i den gamla golvbrunnen av metall. Och ett nytt snävare rör i den gamla förgreningen mot stammen.

Har dock för mig att de som relinade själva huvudstammarna även kollade med kamera i förgrening i badrummet att allt var okej. Eller i alla fall var tät. Det gjorde de i den gamla förgreningen under golvet som går till diskbänken.

Ta upp problemet med styrelsen i din förening. Om problemet finns i stammarna som föreningen är ansvarig för så krävs det troligen en spolning, som föreningen i så fall bör stå för.

Ja vet inte,men själv har jag lärt mig att aldrig bara dra ut proppen ur ett badkar utan alltid sätta den på glänt vid tömning. Väldigt få avlopp som klara en fall tömning av badkar utan att avloppet få problem.
Som andra skriver blir det ofta problem med avlagringar i stammen efter vatten låset, helst i badkar som lakar ut så mycke kroppsfett.

T topmount skrev:
Ja vet inte,men själv har jag lärt mig att aldrig bara dra ut proppen ur ett badkar utan alltid sätta den på glänt vid tömning. Väldigt få avlopp som klara en fall tömning av badkar utan att avloppet få problem.
Det där är ju inte sant. Själv har jag bara problem när det är dags att rensa avloppet.
TS bör kontakta föreningens fastighetsservice, eftersom vattenlåset är rensat.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är ju inte sant. Själv har jag bara problem när det är dags att rensa avloppet.
TS bör kontakta föreningens fastighetsservice, eftersom vattenlåset är rensat.
Vad är det som inte är sant? Du skriver ju själv att du får problem när de behöver rensas, kollar alla som badar om de behöver rensas innan urtappning?
I enlighet med din situation fasthåller jag att de bra och bara rycka proppen och gå därifrån.

T topmount skrev:
Vad är det som inte är sant? Du skriver ju själv att du får problem när de behöver rensas, kollar alla som badar om de behöver rensas innan urtappning?
Du skriver att väldigt få avlopp klarar tömning av badkar. Det är inte sant. att avloppet måste rensas ibland har ju inte med det att göra.

Anna_H Anna_H skrev:
Du skriver att väldigt få avlopp klarar tömning av badkar. Det är inte sant. att avloppet måste rensas ibland har ju inte med det att göra.
Jo det har det, eftersom rätt få rensar avloppet i förebyggande syfte och då har avloppet redan varit fyllt till bredden ett antal gånger innan behovet upptäcks. Visst är de hängsel och livrem, men de jag prata med i försäkrings branschen hävdar att de är en vanlig orsak till vattenskada (bredd fyllda golv brunnar och mancheter som inte sluter tätt).

Golvbrunnar kan iofs ha antingen 50mm eller 75mm utlopp. För dusch räcker 50mm, men för badkar skall det vara 75.

Du kan ju mäta när du har insatsen ute. Hart du då bara 50mm så är det ingen större vits att rensa röret. Har du 75mm så beror ditt problem på något stopp i rören.

Det är nog tyvärr rätt vanligt att man vid en renovering bara byter brunnen, och låter resten av det gamla röret vara kvar.

Man byter ut en hel golvbrunn, inte bara en insats.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.