1 972 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Nybyggt badrum och platta. Avlopp spolar snabbt med ljud?
Har byggt en utbyggnad där platta gjutits och avlopp dragits.
Nu när man spolar inne så låter det som att det spolas fort, det swoshar till i rören och det upplevs som att det är sug i ledningarna. Svårt att förklara på ett bättre sätt.
Har en avluftning som är dragen till ovanför nock, så det är nog korrekt gjort. Och jag tror inte det är för stor lutning under plattan. Den ledningen är för övrigt bara 2 m. Sedan är det ca 5 meter avloppsledning till trekammarbrunn, dom sista 5 meterna fick lite mer lutning än 1 cm per meter. Men jag tror inte det är mer än kanske det dubbla.
Avloppet har använts och fungerat utan problem i 6 månader.
Borde jag oroa mig?
Nu när man spolar inne så låter det som att det spolas fort, det swoshar till i rören och det upplevs som att det är sug i ledningarna. Svårt att förklara på ett bättre sätt.
Har en avluftning som är dragen till ovanför nock, så det är nog korrekt gjort. Och jag tror inte det är för stor lutning under plattan. Den ledningen är för övrigt bara 2 m. Sedan är det ca 5 meter avloppsledning till trekammarbrunn, dom sista 5 meterna fick lite mer lutning än 1 cm per meter. Men jag tror inte det är mer än kanske det dubbla.
Avloppet har använts och fungerat utan problem i 6 månader.
Borde jag oroa mig?
Är det 110 rör så beror det nog på att rören fylls upp av någon anledning, blir som en stor vattenpropp,kan vara farten på vattnet från toan när cisternen töms som fyller röret,inget att oroa sig för om det inte blir värre, troligtvis inte
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Låter lite märkligt. Hur är avluftningen utförd? Hur långt är det ifrån toan till punkten där avluftningen är inkopplad?
Klicka här för att svara