2 390 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Backventil fast i borrad brunn
Hej!
Har sen några veckor tbk inte kunnat få upp vatten ur min borrade brunn.
Vi har ett 7m långt 1 tums rör med spets nerslaget i marken. Idag fick jag för mig att jag skulle kolla om backventilen (en sån i mässing som en röris satt längst ner på en pemslang i röret) var igensatt. Jag öppnade upp och skulle dra upp pemslang och backventil från röret.
Men det sitter verkligen stenhårt, riktigt riktigt stenhårt...
Har testat att köra ner en sån avloppsrensarslang man kopplar till högtryckstvätten , och kört med den upp och ner när jag har känt att det tagit stopp. Men pemslangen rör sig inte en mm...
Spolar jag vatten i 1 tumsröret så rinner vattnet undan som det skall, så spetsen är inte igensatt.
Det känns som där är något kletigt i botten, så det är kanske något sug som håller kvar backventilen?
Vad skall jag egentligen göra? Någon som har tips?
Har sen några veckor tbk inte kunnat få upp vatten ur min borrade brunn.
Vi har ett 7m långt 1 tums rör med spets nerslaget i marken. Idag fick jag för mig att jag skulle kolla om backventilen (en sån i mässing som en röris satt längst ner på en pemslang i röret) var igensatt. Jag öppnade upp och skulle dra upp pemslang och backventil från röret.
Men det sitter verkligen stenhårt, riktigt riktigt stenhårt...
Har testat att köra ner en sån avloppsrensarslang man kopplar till högtryckstvätten , och kört med den upp och ner när jag har känt att det tagit stopp. Men pemslangen rör sig inte en mm...
Spolar jag vatten i 1 tumsröret så rinner vattnet undan som det skall, så spetsen är inte igensatt.
Det känns som där är något kletigt i botten, så det är kanske något sug som håller kvar backventilen?
Vad skall jag egentligen göra? Någon som har tips?
Har du verkligen en PEM-slang nedstucken komplett med en backventil i ett 1" galvrör?
Det är extremt trångt?! blir ju kanske 18mm invändigt.
Normalt sett så monteras slangen fast på röret med spetsen med en koppling som går att lossa, hela arrangemanget blir då lufttätt och suger vatten.
Det är extremt trångt?! blir ju kanske 18mm invändigt.
Normalt sett så monteras slangen fast på röret med spetsen med en koppling som går att lossa, hela arrangemanget blir då lufttätt och suger vatten.
Tyvärr så har rörisen kopplat det så som ovan, ser ut som att PEMslangen är 1/2 tums.. Skiten sitter fortfarande fast och jag börjar verkligen snart att ge upp..C corre skrev:
Klicka här för att svara