Vatten & Avlopp
Lilla gubben: [citat] Hej Christian, Jag har valt ett Wehoputs 5 för mitt fritidshus. Kostade nästan 80 papp. Ska gräva ner det i sommar. Det har en slampåse som man byter var 3e månad. Men man behöver en efterpolering (Liten infiltration) som jag lägger i ett dike ca 10 meter. /GUnnar
frexi: Tack för era svar! Det var en sådan som på elgiganten så jag beställde en sån. Anledningen till att gängan hade spruckit är troligtvis p.g.a hela vattenlåset har hängt och hållits uppe av fästet i diskon. Sen har den nog fått en puff varje gång sopkärlet har skjutits in. Antar att det istället bör fästas mot väggen på något sätt, nån som har bra lösning på det?
corre: Det är inga problem, förutsatt att du inte bygger in lösningen eller planerar att göra stora vattenuttag simultant (>20/min) på ett ställe samtidigt som du vill andra det andra med komfort (tryck och värme).
KarlEmil: Vi har en del av huset som lägenhet som vi hyr ut. Detta gjorde att vi valde ett reningsverk för två hushåll. Men vi fick offerter på både ett och två hushåll. Så här såg offerterna ut: 1 hushåll 136 000 2 hushåll 186 000 Detta var offerter på ett monterat och uppstartat reningsverk. Grävning och återställning av gräsmattan ingick i priset. Dessa offerter är efter att
camsod: [citat] Jaså det hade jag ingen aning om, tack för ditt svar.
tergo: normalt så brukar det vara 12mm rör från golvet och 10mm från blandaren det finns ballofix som är 12-10 t
lordi: [citat] Det kan det vara ser jag vid en närmare titt.
Krilleman: Jag skulle klassa den som mycket bättre tack vare att den ser ut såhär vid leveransen. Själva gängan som du tänkt täta med lin är antagligen betydligt tjockare i godset. Men godkänt får du det nog aldrig när du installerar en ny produkt med dold skarv i vägg... :thinking: https://www.oras.com/se/produkter/oras/product/105006/ [bild]
Espudden: Det var inte riktigt en kilventil, nån annan modell. Och "klumpen" till vänster var visst nån form av backventil... som är väck nu. Påfyllnadsventilen byttes ut mot ett vred. Så. Problemet löst. :)
Andersnils: Tack för hjälpen. Tror jag vet hur jag ska lösa det hela nu.:)
vanpire: Instämmer! Hade så i föregående hus och har gjort så i nuvarande. Bekvämt att kunna stänga av vattnet till tvättmaskinen vid resa osv.
lasse-hifi: [citat] Samma här, kunde fick inte det tätt hur jag än gjorde. Och sedan lossnade infästningen i själva blandaren på varmvattendelen och det började läcka från själva blandaren också. Helt värdelös konstruktion jmf. med tex. FMM. Jag lämnade tillbaka blandaren till IKEA och de bara konstaterade att "ok ja..." och verkade inte så förvånade att det är problem med denna. Aldrig
Jonas_Svensson: [citat] Klippte de gamla för att få loss blandaren smodogt, då jag återanvände muttrarna.
mangan80: [citat] Ja det handlar bara om vatten till dusch och handfat i ett källarbadrum.
Krilleman: Klämring, 32mm anslutning i sidan, sil och vattenlås medföljer självklart till Purus Våke! https://www.purus.se/produkter/produkt/vake-oe150-mm/
jojo123: [citat] Att tömma den ordinarie slambrunnen JA , det är obligatoriskt en ggr om året , men inte två stycken , i det här faller en ytterligare trekammare , så den kostar extra , normalt är alla priser upp till 3 m3 på tömning
Krilleman: Jajjamen, 10mm klämringskoppling. Se bara till så tillverkaren har godkännande för ände av mässing. Sk. "slätända". Tex Conex eller Vatette. Mitt tips är alltid att montera ballofixer på alla tappställen. Då blir Vatettes variant bra! (y)
Hanfa: [citat] Okej vad skönt, då vet jag att det inte kommer bli ett problem senare, och skulle det bli det går det att åtgärda då. Då är det bara att mura igen!
annerborn: Enligt den här... https://www.sbuf.se/Projektsida/?id=4e2dbe87-a304-4001-b327-2648cd4293eb ...verkar det som kärnborrning är metoden att välja i mitt fall.
Joel H: Det makes sense, jag insåg i går att jag hade missförstått funktionen. Tack!
Dockantoop: Tog över en vän med lite mer kunskap än barma mig. Verkar som det varit lite fult gjort här inne som tydligen inte fått anmärkning under besiktningen. Det är nåt form av vattenlås som dock är fastspacklat i golvet (och finns även ett vattenlås under handfatet). Det ska egentligen bara gå att lyfta upp men sitter som sagt fast, blir ett problem som var större än förväntat, men det
jojo123: Som jag sa förut det finns inget i FJV-centralen som kan fälla ut något , bara en tanke om växlaren fäller något men det är långsökt , det med mangan kan var något som en skrev i #5 , men då ska det komma från utsidan , Har du prata med grannarna om det , då kan du få en indikation på var det kan komma ifrån
Anonymiserad 173289: När vi borrade pumpade jag ut allt vatten rätt många gånger för att bli av med borrkax och andra partiklar som kommer ur sprickor mm. Det gav väldigt bra resultat. Efteråt hade vi bomullsfilter mellan pump och hydropress för att fånga resterande partiklar. Första året behövde jag byta filter 4-6 gånger därefter kanske 2 gånger per år. Jag hade också ett kolfilter första 3-4
tdahl: [citat] Äldre gästtoa - ut med porslin, plastmatta, tapet därefter torka och återställa, inga stora grejer på något sätt. Är ett element som stått o droppat för sig själv en period
Tvärslå: [citat] Jo så tycker ju jag med, men är det så "reglerna" ser ut eller är det bara så som ni jobbar? Fast det vore ju orimligt att man ska ordna åt fastighetsägarna vid förändringar så som denna!?
Krilleman: Din säkerhetsventil till höger heter 518. Den har integrerad avtappningsventil, och eftersom du inte kan rubba den så¨har den nog fastnat i stängt läge. Men det räcker gott att endast tappa ur genom säkerhetsventilen! LK686 heter utbytesenheten om du önskar byta avtappningen till ny enhet. https://www.lksystems.se/sv/lk-686-reservdelssats-_77747375.aspx [bild] Och mycket riktigt sitter