1 494 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Bredd på rörgrav från egen brunn?
I ett svagt ögonblick lovade jag brunnsborraren att gräva rörgraven från den nyborrade brunnen till huset. Han är på Mallis nu och grävningen ska vara klar när han kommer hem och ska avsluta installationen.
Hur brett behöver jag gräva? Det ska bara ner en 32 mm PEM plus en 25 mm PEM med elkabeln. Dessutom måste montören komma ner och borra in i foderröret. Räcker 2 decimeter?
Hur brett behöver jag gräva? Det ska bara ner en 32 mm PEM plus en 25 mm PEM med elkabeln. Dessutom måste montören komma ner och borra in i foderröret. Räcker 2 decimeter?
Du kan gräva så smalt som du kan, t ex 30 cm skopa. Viktigare är skyddsfyllning under och över röret. Rörtillverkaren anger mäktigheten på skyddsfyllningen, t ex är skyddsfyllning på 100 mm under och 200 mm röret vanligt.
Montörens borrande passar jag på.
Tänk på att schakt kan rasa något alldeles eländigt på bara några dagar om jordarten är fel.
Montörens borrande passar jag på.
Tänk på att schakt kan rasa något alldeles eländigt på bara några dagar om jordarten är fel.
vid borrningen mot fiderrör behövs nog 60*40 i botten så får borrmaskinen och ett par fötter plats.
Djupet avgörs av marken, tjälfritt är väl 100-150 djupt iaf.
Om det inte går, kan du isolera med cellplastskivor ovan slangen, då måste rörgraven vara 80 bred ca 25cm ned, och sen ytterligare en bit i mitten för slangen. Du kan använda skyddsfyllning med grus som dränerar bättre, helt lite kross i botten för dränering om det är fuktigt.
Djupet avgörs av marken, tjälfritt är väl 100-150 djupt iaf.
Om det inte går, kan du isolera med cellplastskivor ovan slangen, då måste rörgraven vara 80 bred ca 25cm ned, och sen ytterligare en bit i mitten för slangen. Du kan använda skyddsfyllning med grus som dränerar bättre, helt lite kross i botten för dränering om det är fuktigt.
Klicka här för att svara