Vatten & Avlopp
Ny_husägare: Tack! Nu förstår jag. Det var oklart för mig att det var olika dimensioner på rören från handfat respektive badkar (fast det kan man ju ana att det kan vara lämpligt mht mängden vatten som ska ut).
TottoGBG: Testade att ta bort gallret och vrida avloppsröret. Det överfyllde ganska snabbt ändå. Nu när jag vet det känns det inte som om en snabb tömning av badkaret är särskilt viktigt, det funkar bra ändå. Skulle det bli ett problem får jag börja gräva i skiften. Under tiden googlar jag våtrumsmattor och kakel.
jdahlgren: Tack för snabba svar. Då köper jag blandaren och två klämringar.
Nyfiknast: Nu har rörmokaren varit här och såhär går det att summera besöket. Röret till expansionskärlet på vinden är som vi vet riktigt risigt, och även anslutningen till det öppna expansionskärlet så den måste även bytas. Rörmokaren tyckte att ett minst 200L(gärna 250L) slutet expansionskärl ståendes på golvet i källaren skulle passa bra. Dock så skiljer det ganska mycket om man
Arne999: Bjälken ligger tvärs över hela rummet och i linje med innerväggen så ja måste ta mig igenom på nått sätt. Nuvarande avloppsrör till duschkabin har dom lagt ovanpå golvet och genom väggen över bjälken.....ingen golvbrunnen alltså...tur det inte gått läck :)
jojo123: Det verkar vara lite som finns , har inte sett någon sådan i drift , men då måste pumpen klara att få tag i vatten direkt vid start , kanske fungerar skapligt på TS pump , det var 4 m till nivå och teoretiska sughöjden 11 m men praktiska ca 8 meter , Beror även på hur stort flöde som kommer brunnen tillgodo Enligt spec på dom Pumpar som använder Guardian måste dimensioneras så att
Dotlha: Tack för svaren. Det låter som väldigt vettiga rekommendationer (det var nog det jag ville höra också, kommer kännas mycket bättre att få det gjort ordentligt). Bara att börja riva upp golvet då och se hur det ser ut därunder, återkommer med fler frågor eller funderingar om jag kör fast.
Pe.s: Vad bra, testar att såga. Hittade en del Trio på Bauhaus så det blir reservlösningen.
jojo123: Den kan vara skit i botten på hålet och om pumpen sitter djupt så kan det bli lite trassel , en pump ska helst hänga ca 2 - 3 meter från botten ., men du får se vad som händer nu och jag hoppas att det går bra för er med vatten på nya året
Krilleman: Vackert! Inte ett öga är torrt. :crysmile:
Boan: Var väldigt enkelt. Behövde bara mejsel för att få loss vredet, sen var det bara att trä på det lite och vrida axeln till HOT, och trycka på locket rätt.
Yrrol: https://www.moraarmatur.com/CustomPages/Techtable.aspx?pid=15209&lang=sv Generellt när det läcker vid handtaget så byter man servicepaketet #9 (rsk 834 51 25) på bilden. Röret har en packningssats #3 (rsk 893 82 21) Servicepaket kostar runt 550kr https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ma-708498ae-keramins-ess-40.html Kranpippackningar 35kr
topmount: Skulle ju funka med ett t-stycke och en vakuumventil lite högre upp om det är svårt att komma åt avluftningen.
Oldboy: Låter som din hydrofor fungerar som den ska. Det ska inte vara mer än 1/3-del - 1/2 full med vatten. Resten ska vara luft. Ju mer luft desto längre tid mellan pumptillslagen. Kan mkt väl vara ngt skumt med ändringen av systemet låter det som. Där behövs det nog lite mer beskrivning av både tidigare koppling, samt den nya. Är nog en fråga för ngn av våra duktiga VVSare på forat.
Tobias Pettersson: Min tanke har varit att renovera i olika etapper och sovrummet intill wc var tanken att vara start skottet. I min näst sista etapp hade jag tänkt mig tvättstuga, badrum, och kök i samma etapp och sova på annat håll.. Men får väll ta det sovrummet sist i renoveringsplanen istället. Det är ju det rummet jag räknat med att det ska vara minst jobb med att renovera så kanske ett skönt
LarsOo: Tack för bild och länk! Det örklarar att det inte luktar hela tiden, men tillräckligt ofta för att det ska kännas galet. Jag får byta ut den till något bättre.
bringfelt: Har fyllt på Semidol Avsyrningsmassa. Enligt instruktion ( vad jag själv kan förstå). Vattnet i kranar fortfarande lite mjölkaktigt efter någon dag. Varit tvungen byta filter till kranvattnet vid ett par tillfällen, då detta varit fullt med finkornig kalksand. Är backspolning att tänka på? Hur gör man i så fall? Något annat jag bör göra/prova? PS. Har egen brunn med hydropress,
Glider: Hej, Tack för era tips. Det var en kombination av blåsan och för lågt tryck! Nu funkar det :) Mvh Patrik
KnockOnWood: [citat] I mitt första hus hade vi kommunalt avlopp i 22 år. Endast en vakuumventil, som satt alldeles över golvet i bottenvåningen, utanför dusch/toarummet. Det fungerade utmärkt, och ingen lukt kändes från ventilen.
useless: Tekniska beskrivningar av respektive pryl är det nog enklast att googla på vid behov. För att skaffa sig grundläggande kunskaper om hur man bör bygga saker och när man använder olika prylar rekommenderar jag dom här: https://lundagrossisten.se/animated-vvssteg1/ https://lundagrossisten.se/animated-vvssteg2/
Krilleman: Det gör susen! Man tager vad man haver sa Cajsa Warg. (y)(y) Dock så är jag imponerad av golvbrunnen! Denna variant har jag inte sett förut. :thinking::cool::giggle: [bild]
jojo99: Ja, perfekt. Vattnet sugs ner, snabbt som i en reklamfilm.
jojo123: Ett foto på den bra , är lite gammal hittar inte något på den
Demmpa: Frågan är om ni behöver stosen, det kan räcka med bara en manschett, https://www.purus.se/produkter/produkt/manschetter/ Bild på röret utan toalett och stos kan underlätta bedömning.
Fadai: Hej, Stråkvad! Hur gick det med rörtänger o vatten? Jag blev så himla nyfiken....
inspectah44: Hur nära beredaren i höjdled vågar jag släppa ut rören så att man får på kopplingar/rör mellan beredaren och pex-rören? Ett annat bekymmer är att beredaren har cc 55mm men väggskenan har cc 40 eller 80 mm. Det går nog lösa genom att dela på en väggskena så det blir rätt cc-mått. Kom precis på att eftersom jag ändå får ca 20cm synliga rör med kopplingar så kanske jag lika
Härryda2015: Jag hade lagat den, med dessa delar blir den nästan som ny. https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Mora--Mora-reparations-packningsset-Ess-010-311490.html?gclid=Cj0KCQiAjZLhBRCAARIsAFHWpbH_H7sfYbIKxv7Y0dzKxw-VNzM5SXheE87js6B0sphtMs3o6w8KC_caAqyoEALw_wcB