Jag ska koppla in en PEM-slang med värmekabel enligt bild i ett fördelarskåp. Svarta detaljer (PEM-slang plus befintlig G20-koppling finns på plats, resten skall införskaffas.

Jag hade tänkt köra på Kimas lösa värmekabel, har köpt deras rörgenomföring med 1/2"-gänga redan.

Jag trodde jag skulle hitta en vatette Y-koppling med 1"-gängor eller liknande, och med lite bussningar samt en PRK-koppling lösa det där. Men det enda jag hittar är svindyra (över tusenlappen) färdiga Y-kopplingar med tätning för andra fabrikat av värmekabel.

Någon som kan leda mig i rätt riktning?

Skematisk bild av installation med PEM-slang och värmekabel kopplade till en vatette med G20-gänga.

R
Grannen skulle ha en Y-koppling p.g.a utrymmesbrist han gick i taket för priset .
men var tvungen
Normalt har man en T-koppling och V-kabeln ska gå rakt in och vattnet ut i 90 grader .
Metallen ini kopplingen kan ha vassa kanter och röra sig lite när vattnet strömmar ,
då gnags ett hål i V-kabeln med haveri dito som följd , så aldrig V-kabel i 90 grader eller ens 45
i kopplingar

R rävlyan skrev:
Normalt har man en T-koppling
Så du menar att de som säljer kompletta Y-grejer (värmekabeltillverkarna gör det) inte vet vad de håller på med?

T-kopplingar finns det ju gott om och jag köper ditt resonemang. Eftersom jag ska koppla i trångt fördelarskåp där jag måste få en "lodrät" fortsättning på vattnet, så skulle jag i så fall få sätta på en 90° böj direkt efter T:et för att få vattnet att fortsätta åt rätt håll om du förstår vad jag menar. Men det kanske är den bästa lösningen här.

R
Troligtvis är det bäst om du kan få vattnet runt på annat sätt , """ Vatten hur inte ont i ryggen ""
går där det finns plats och även i små hål
Det med att dom inte vet vad dom talar om kan jag intet säga , bara att jag vet att det lite vasst
i kopplingar som är gjutna och bearbetade och V-kabeln ligger lös i röret och kommer att
röra sig lite i strömmarna , samma sak med skarvar i metall till PEM -slangar
Har i ärllighetens namn inte satt något Y bara T och de var lite vassa , kanske dom har
bearbetat dom så inget vasst finns , men av det vet jag intet
Klart dom vill sälja ( hemskt pris , vet inte riktig men en tusing eller strax över var det ) såg nu
ca 1200 - 1300 för en

• Gilla
Cmcf
  • Laddar…
Hittade du någon lösning på detta eller satte du en dyr Y-koppling på PEM-slangen?

H Hjulius skrev:
Hittade du någon lösning på detta eller satte du en dyr Y-koppling på PEM-slangen?
Jag körde med T-kopplingen som säljs tillsammans med värmekabeltätningen. Vattnet fick således åka i 90° böj men jag har inte hört några klagomål från det ännu så det känns ok ;-)

• Gilla
Hjulius
  • Laddar…
H Hjulius skrev:
Och i ena fallet så satte jag sen direkt en 90-böj så att vattnet totalt sett "åkte rakt fram" eftersom det hela skulle monteras i ett fördelarskåp. I det andra fallet lät jag bara pemslangen gå ut åt sidan och sen fortsätta dit den skulle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.