8 676 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Trekammarbrunn och infiltrationsbädd
Jag tycker slamavskiljaren ser OK ut. Idealet sett ska det vara mycket lite eller helst inget flytslam alls i tredje kammaren men verkligheten är att det kan bildas lite som i TS fall, då finns T-röret där för att det inte ska ta sig ut i spridarrören. Det TS gärna kan göra är att håva upp slammet i sista kammaren och lägga i den första kammaren.harry73 skrev:
Om det sen är något fel på markbädden eller inte vet jag inte. Man kan tänka sig konstiga breddningsrör och liknande men det kräver mer ingående undersökning. Vi har inte ens sett foton på bädden eller hur vattnet eller inte står i ventilationsrören.
Så här långt är servetterna det enda som antyder något konstigt. Och de kan inte ha tagit sig igenom slamavskiljare och markbädd utan måste i så fall ha gått en annan väg.
Det ser inte ut som en markbädd byggd enligt svensk standard. Det saknas fördelningsbrunn, spolrör för minst två spridarrör och luftnings/spolningsrör för bäddens utlopp.
En möjlighet är ju att det som harry73 skriver inte finns någon markbädd. Spola vatten till det kommer vatten ur utloppsröret. Häll en liter mjölk i T-röret. Kommer mjölken ut ur röret inom några sekunder till några minuter så finns det ingen markbädd utan endast rör. (Ärtor (de flyter) är ett alternativ till mjölken med om det faktiskt finns en markbädd där så har du geggat in ärtor i spridarröret och det är inte så bra).
En möjlighet är ju att det som harry73 skriver inte finns någon markbädd. Spola vatten till det kommer vatten ur utloppsröret. Häll en liter mjölk i T-röret. Kommer mjölken ut ur röret inom några sekunder till några minuter så finns det ingen markbädd utan endast rör. (Ärtor (de flyter) är ett alternativ till mjölken med om det faktiskt finns en markbädd där så har du geggat in ärtor i spridarröret och det är inte så bra).
Jag tror det är en infiltration/förstärkt infiltration och inte en markbädd. Det förklarar avsaknaden av en massa rör.
Utloppet är änden på spridarledningen och den hade ursprungligen ett rör som går rakt upp i luften någon meter (luftningsrör), därav förgreningen. Men spridarröret eller infiltrationen har satt igen helt eller delvis. Då har man tagit bort luftningsröret så att vattnet kan ta sig ut den vägen rakt från slamavskiljaren.
Mjölktestet vill tell.
Utloppet är änden på spridarledningen och den hade ursprungligen ett rör som går rakt upp i luften någon meter (luftningsrör), därav förgreningen. Men spridarröret eller infiltrationen har satt igen helt eller delvis. Då har man tagit bort luftningsröret så att vattnet kan ta sig ut den vägen rakt från slamavskiljaren.
Mjölktestet vill tell.
Nu sa jag inte att markbädden/infiltrationsbädden saknades helt (även om det såklart också är en möjlighet), men att TS inte hade en fungerande sådan, dvs att den är igensatt och att spridarrören i praktiken tömmer direkt i diket
Klicka här för att svara