Hej!

Jag skulle vilja behandla detta ämnet lite mer här!

Det som jag tror mig ha förstått här på forumet är följande:
* Ullisolering är bättre än skum, även om skum är bättre än inget.
* Min 20mm för kondensskydd och helst min 30mm för värmeisolering av vv/värmerör.
* Skum är eventuellt bättre på kallvatten i uppvärmda rum som kondensskydd än ull.
* Alla skarvar ska tejpas (extra viktigt vid kondensskydd).

I mitt fall så har jag en uppvärmd källare, säg runt 10grader året om. Jag resonerade som så att det egentligen inte finns någon anledning att isolera varmvattnet, förutom att det då eventuellt går lite snabbare att få varmvatten om det stått stilla ett tag. Rätt/fel?

Kallvatten däremot måste jag isolera för kondensens skull, då det är bättre att det droppar från hydropressen i stället för från alla rör i hela källaren.

Så långt allt väl, om jag inte fattat något fel.

Så till problemet...

Jag köpte halvdyr rörisolering på Bauhaus, PE plus 20/22 4012293420225 vilket då ska vara till 22 rör, även om benämningen verkar vara baklänges? I vilket fall så är innerdiametern 24-26mm och isoleringstjockleken är 18mm. Det är samma "fel" på alla storlekar av isolering. Syns även på bilden nedan.
Isoleringsskum för rör i olika storlekar, med synligt glapp mellan skum och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Ska det vara ett glapp mellan isoleringen och röret? De sista 2mm som saknas i isoleringstjocklek är alltså luft mot röret?

2. Funkar detta för kondensisolering eller ska jag ta "fel" storlek så att röret sluter tätt mot isoleringen?

3. Långsidorna är förtejpade. Behöver man ändå extra tejp längs med hela isoleringens skarv? "Alla skarvar ska tejpas".

4. Stämmer det att långskarvarna vara mot vägg/tak, så att det är lättare att få det att passa mot bladskruven? (Men jobbigare att tejpa).

Ha en bra dag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.