Vilken vakuumventil?

1k läst  30 svar

1. C
    Medlem Nivå 9
    Hej.

Dags att byta vakuumventil och undrar vilken jag ska ha? Står inget på min befintliga. Sen ser det ut att vara 70mm men hittar inget annat än 75mm.

Någon som kan hjälpa?

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Lyft bort frigolithatten, står det ingen text på toppen av vakuumventilen?

Mät diametern åt andra hållet med, det kan ju vara att anslutningen är lite oval.

3. C
    Medlem Nivå 9
    Se bild nedan. Googlat på beteckningen men får inga träffar

4. R
    Medlem · Nivå 11
  5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  6. C
    Medlem Nivå 9
  7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Precis, köp en på valfri bygglada.

Enkelt! (y)

8. C
    Medlem Nivå 9
  9. C
    Medlem Nivå 9
    Var på Bauhaus och köpte deras enda variant för 75 mm rör men den passade inte, måste hitta något med 70 mm och har googlat men verkar inte vara standard, som allt annat i detta hus man tröttnat på så in i helvete.

• Laddar…
  10. Bono_R
    Medlem · Nivå 5
    Mysko
    Durgo verkar ju inte ha någon "70" mm i sitt sortiment så 75 borde ju fungera. Vad har du för diameter på röret som vacumventilen sitter på.
    Kan det ha blivit någon del från vacumventilen kvar på röret när du tagit bort den samma ?
    /B

11. C
    Medlem Nivå 9
    Nej Inget kvar från gamla. Röret är 75 typ högst upp men det blir lite tjockare nära kanten för att sedan smalna av till 75 igen så jag behöver nog en vakuumventil som går in i röret precis som den jag har nu. Den jag har nu är ca 70-71mm enl bilden ovan. Den från bauhaus var tänkt att trädas på runt röret.

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Vad är det för rör du har, 70-71mm plast? :thinking:

Jag har aldrig råkat på det.

Bild önskas! (y)

13. Bono_R
    Medlem · Nivå 5
    Är bilden i inlägg 1 tagen ovanifrån i vacuum ventilen ? eller har du tagit loss ventilen och fotat underifrån
    för precis som Krilleman säger ”finns ju inga 70 rör”
    /B

14. C
    Medlem Nivå 9
    Innermått i hålet är 71. Utanpå är 90. Se bild

15. C
    Medlem Nivå 9
    Jag har tagit ut ventilen och fotat underifrån :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: