Blueline
mexitegel mexitegel skrev:
45 sekunder skulle jag säga inte är långt, men vad som är normalt beror på många faktorer. Har du kollat så du har tillräckligt med luft i hydroforen? Det ska vara c:a 1/3 luft när brytaren slår i från pumpen.

Järnsmaken på vattnet kommer sannolikt från brunnen och inte järnrören.
Gött, då vet jag det iaf med tiden (y)

Menar du att det ska vara en tredjedel luft i röret när det pumpen har pumpat in vatten i hydrofonen?

Okej, bara en lekmansbedömning att det kan vara för det va rost i rören :)

Ja, precis. 1/3 luft i hydroforens nivårör när pumpen stannar.

Blueline
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, precis. 1/3 luft i hydroforens nivårör när pumpen stannar.
Yes, det har jag, har nog till och med lite mer luft än det, kanske halva.

Frågan kvarstår ändå hur jag felsöker om det är pumpen, tillrinning i brunn eller ledningar som är problemet..

Det ser ut som grova rör ut. Är kranen helt öppen?
Har man järn i vattnet kan filtret som finns på ingången på blandare tätas igen med rost.
Det finns en dräneringsslang nere på hydroforen har du stort flöde där om du öppnar kranen helt ett 1/4 varv?
Stämmer tryckmätaren från DDR?
Många felkällor, men jag tror på igen satta filter.

Blueline
L Leif i Skåne skrev:
Det ser ut som grova rör ut. Är kranen helt öppen?
Har man järn i vattnet kan filtret som finns på ingången på blandare tätas igen med rost.
Det finns en dräneringsslang nere på hydroforen har du stort flöde där om du öppnar kranen helt ett 1/4 varv?
Stämmer tryckmätaren från DDR?
Många felkällor, men jag tror på igen satta filter.
Ska kolla på det med kranen när jag kommer hem imorgon, men skulle tippa på att den är öppen helt. Har haft vattnet avstängt flera gånger senaste månade i samband med renoveringar!
Ja filtret va igensatt på blandarna, dock är samtliga i huset utbytta nu, så det kan det inte vara.
Oklart med tryckmätaren!
Du tänker bara på filter vid varje blandare? Om jag tar kranen på utsidan av kåken till bevattning för exempel så är trycket dåligt där också..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.