En gammal varmvattenberedare under en bänk med kopparledningar och elanslutningar, redo för utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att renovera tvättstugan och ska byta ut vår gamla varmvattenberedare, Metro Therm. Som ni ser på bilden är detta den gamla som ska ersättas med en nyare Metro 1565 C 300.

Min fråga är om det går ersätta rören ni ser komma ut från vattenledningen som går utmed väggen med VVS flexirör? Röret till vänster med röd etikett är varmvatten ut och den högra är kallvatten in. Jag tänker mest på om dom klarar trycket.

Tror nämligen inte rören kommer passa den nya beredaren och därför blir det krångel och bök.

Tacksam för alla svar.

J
Går utmärkt att ha flexslang, men det blir att skaffa några kopplingar extra bara för att ansluta flexi till rören, nu är dom mjuklödda
men kan kapas var som helst, se bara till att monterar blandararmaturen som följer med

J jesper33 skrev:
Går utmärkt att ha flexslang, men det blir att skaffa några kopplingar extra bara för att ansluta flexi till rören, nu är dom mjuklödda
men kan kapas var som helst, se bara till att monterar blandararmaturen som följer med
Blandararmaturen?

J
Jepp den del som ser ut som ett H på din gamla under, det levereras en ny till alla Metro VVB, den innehåller, termostat 30-65C,
normal inställning ca 55 C , backventil, säkerhetsventil , avstängningsventil , allt i ett stycke

J jesper33 skrev:
Jepp den del som ser ut som ett H på din gamla under, det levereras en ny till alla Metro VVB, den innehåller, termostat 30-65C,
normal inställning ca 55 C , backventil, säkerhetsventil , avstängningsventil , allt i ett stycke
Då är jag med dig, ja den sitter på men måtten är väl inte alls lika. Om dom nu va det så bör man väl ändå byta låsmutter m.m.

J
Alla kopplingar som behövs följer med, det som behövs extra är 2 st så du kan koppla ihop flexi med rören som kommer till VVB
Flexi sälj med olika kopplingsmöjligheter , gänga inv/utv . eller för klämring, samt ena änden med 90 graders böj, men det sistnämnda är med gänga på ena eller båda sidor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.