Hej!
Nu är jag på det här med vattnet igen då jag har problem med vattentrycket.
Pumpen verkar inte förmå sig att pumpa upp ett högre tryck än 2 bar så då tänkte jag kika på pumpen för att se vad det är för modell och om det kanske är så att slangen är vriden eller nått..
Men när jag öppnade locket så har jag endast elkabeln som går att få tag i (vattenröret är längre ned), borde inte vara en wire att dra i? Känns sådär att dra i elkabeln, testade dock att dra lite men det är helt stumt, lyckas inte dra upp den alls.

Ser ut som att vattennivån är på ca 4 meter och hålet är borrat ca 90m.
Hur gör jag för att få upp pumpen? Behöver jag anlita någon?

Tittar ner i en djup brunnsöppning med synlig elkabel och inga andra lyftanordningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet brunnslock med synlig elkabel och ett mörkt hål som indikerar en vattenbrunn under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som om att det ska gå att dra upp om du sänker ner en vajer/kedja med krok, kroken krokar om kopplingen som är ansluten till slangen som går ner till pumpen.
Kopplingen verkar vara en slags glidkoppling, brukar vara vanliga på bla avloppspumpar.

När du fått upp pumpen så kan det vara bra att dra en vajer från kopplingen ner till pumpen, vajern kan med fördel stripas fast längs slangen, uppe vid kopplingen görs en ögla så blir det enklare att dra upp det hela i framtiden.
 
J
Där nere sitter det en kopplingsadapter med gänga i 1 tum och om du vet hur brandkårens vattennyckel ser ut ( som ett T ), så är det en liknade , fast i änden är det en gänga som passar i adaptern och där gängas den fast/tajt och sedan lyftes allt uppåt.
Det brukar i bland sitta rätt hårt i adaptern, så brytning med bräda uppåt kan behövas. Rörmokarna har för det mesta en sådan, kanske du kan låna, den behövs även vid återmontering av pumpen
 
  • Gilla
Schuben och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som om att det ska gå att dra upp om du sänker ner en vajer/kedja med krok, kroken krokar om kopplingen som är ansluten till slangen som går ner till pumpen.
Kopplingen verkar vara en slags glidkoppling, brukar vara vanliga på bla avloppspumpar.

När du fått upp pumpen så kan det vara bra att dra en vajer från kopplingen ner till pumpen, vajern kan med fördel stripas fast längs slangen, uppe vid kopplingen görs en ögla så blir det enklare att dra upp det hela i framtiden.
Varför svara när man inte vet. :(
 
  • Gilla
jesper33
  • Laddar…
Det ser ut som det sitter en sådan här koppling på frostfritt djup.
https://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-32r/
Den är bara att dra uppåt. Men normalt har man en extra 3mm vajer så inte pumpen hänger i slangen när man skall dra upp den.
 
  • Gilla
Schuben
  • Laddar…
J
Det med att dra i vajern kan bli katastrof , pumpen ska alltid hänga i slangen och dragas upp med den , det gäller då att följa med med vajer och kabel upp så ingen av dem korvar till sig, kommer kabeln i otakt och slingrar sig kan det bli tvärstopp att få upp pumpen,pumpen kan fastna när kabeln lägger sig mellan pump och hål
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D09
J jesper33 skrev:
Det med att dra i vajern kan bli katastrof , pumpen ska alltid hänga i slangen och dragas upp med den , det gäller då att följa med med vajer och kabel upp så ingen av dem korvar till sig, kommer kabeln i otakt och slingrar sig kan det bli tvärstopp att få upp pumpen,pumpen kan fastna när kabeln lägger sig mellan pump och hål
Jag lyckades tappa ner låsningen till vajern för många år sedan. Fastnade mellan vägg och pump. Slutade med att en firma fick komma och fixa sen tog de bort vajern.

Ett tips är att kolla om försäkringen täcker ev fel på pumpen och då kan du låta en firma felsöka utan att plocka upp pumpen och behövs det så fixar dom det.

Är ett jäkla slit med att få upp allt.
 
  • Gilla
Sommar211421
  • Laddar…
J
Är det någon EL-gubbe som jobbat hos dig eller ute på linjen , har du flera 3 fasmotorer ? om, går dom åt rätt håll, har du provat med att flytta 2 ledningar i motorskyddet så pumpen snurrar åt andra hållet. Inget som är, bara en tanke
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
Är det någon EL-gubbe som jobbat hos dig eller ute på linjen , har du flera 3 fasmotorer ? om, går dom åt rätt håll, har du provat med att flytta 2 ledningar i motorskyddet så pumpen snurrar åt andra hållet. Inget som är, bara en tanke
Ja det har varit det när förra ägarna bodde här, när jag fick rätt på faserna fick jag upp den till 2 bar, innan klarade den bara ca 1 bar
 
J jesper33 skrev:
Det med att dra i vajern kan bli katastrof , pumpen ska alltid hänga i slangen och dragas upp med den , det gäller då att följa med med vajer och kabel upp så ingen av dem korvar till sig, kommer kabeln i otakt och slingrar sig kan det bli tvärstopp att få upp pumpen,pumpen kan fastna när kabeln lägger sig mellan pump och hål
Har ingen vajer så det blir att dra i slangen oavsett, måste vara få loss den från enkeladaptern först.
Antar att när jag får det så bör det gå att lyfta upp den, men som sagt den rör sig inte alls när man drar lite i elkabeln
 
J
S Schuben skrev:
drar lite i elkabeln
Livsfarligt att dra i kabeln,den går av, sen är det kört, förstår du vad jag menar med en nyckel att fästa i adaptern
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Du måste ha ett verktyg. Jag tillverkade ett själv av en rörkoppling med samma gänga och ett järnrör, hittar det inte nu, annars hade jag lagt in en bild.
Sen snickrade jag ihop en bock över hålet, som jag fäste en bilfälj på, så slangen hade nått att glida på när man drog upp den.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J
Så här ser mitt verktyg ut , glöm inte det T som är överst så det blir stopp om du tappar röret
 
  • Rörsticka med en T-överdel som stopp, mot en strukturerad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg med T-handtag för att förhindra att rör tappas, på ett rörigt verkstadsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mr.Rob och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.