Jag tänkte isolera snedtak i kattvinden så jag har börjat med att riva bort all gammal flis isolering för att kunna se vad som gömmer sig därunder och då dök den här manicken upp, vad är det för något? hustaket är precis ovanför den där "tunnan", Huset är byggt 1961.

• Gammal isolering på vinden med en mystisk svart rörliknande manick mot rödfärgade plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Morand skrev:
Jag tänkte isolera snedtak i kattvinden så jag har börjat med att riva bort all gammal flis isolering för att kunna se vad som gömmer sig därunder och då dök den här manicken upp, vad är det för något? hustaket är precis ovanför den där "tunnan", Huset är byggt 1961.

Expansionskärl kanske?

• Gilla
Dotlha
  • Laddar…
Ett expansionskärl för vatttenburen värme …

• Gilla
Dotlha
  • Laddar…
D Morand skrev:
Gammalt expansionskärl?

Ok, tack. Den hade jag ju gärna sluppit där...

Men undrar om den ens används då, jag har ju ett expansionskärl nere i elpannan. Kan man kolla det på nått enkelt sätt?

Har det tidigare varit en olje-/vedpanna i huset?
Kolla i taket där den stod.

Försök följ rören å se vart dom tar vägen.

• Gilla
kurrehe och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var en oljepanna tidigare som är helt borta nu.

Men jag får riva vidare då med att få bort allt spån så jag kan se var rören tar vägen.

Har du ett i källaren så används det säkerligen inte. Knacka på det och lyssna om det låter tomt. De tenderar att läcka ibland, så i dag byter man i allmänhet till ett slutet om man byter panna, eller om det öppna läcker. Men det vanliga är att man inte lägger jobb på att ta bort det.

• Gilla
Dotlha
  • Laddar…
D Morand skrev:
Ja, det var en oljepanna tidigare som är helt borta nu.

Men jag får riva vidare då med att få bort allt spån så jag kan se var rören tar vägen.
Har du haft en gammal oljepanna så är det sannolikt till den och har ingenting med tex elementen att göra. Har du ett rör som sticker ut på taket också?

Jag har liksom du ett kärl i källaren och har alldeles precis tagit bort kärlet uppe på vinden.

• Gilla
Dotlha
  • Laddar…
Jo, det är radiatorvattnets expansion den ska ta hand om. Så den har definitivt med elementen att göra.

Det ser till och med ut som du måste åtgärda den där. Den är rostig och på brädorna under ser det ut som det varit/är fuktigt? Kanske från kondens, men ändå.

Det blir inte kondens där. Men det är normalt att de läcker någon gång.

Jag följde rören och dom går rakt ner vid skorstenen, jag ser sen 2 avkapade rör i pannrummet, antar det måste vara dom...

• Rör som går rakt ner vid en skorsten och två avkapade rör synliga i ett dammigt utrymme.
    Skapa konto
  • Två avkapade rör sticker ut från väggen nära taket bredvid en skorsten och luftventil.
    Skapa konto
Det stämmer nog. Ett gammalt expansionskärl som inte används längre brukar lämnas så.

• Gilla
Dotlha
  • Laddar…
Det var dom rören och nu är kärlet borta

Före
Väggöppning som visar rörinstallation och isolering, postat i byggforum.
Skapa konto

Efter
Renoverat väggutrymme med nya rörledningar och borttaget gammalt kärlet efter renovering.
Skapa konto

Område under renovering med borttaget byggavfall och synliga rör efter städning.
Skapa konto

Tack för hjälpen alla som svarat :)

• Gilla
Cabaooman och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.