Hej.
Har ett ca 1år gammalt avlopp hemma, tranås trekammarbrunn med infiltration.
Har upptäckt nu att jag har ”skit” i alla 3 kammare + även i fördelningsbrunnen till infiltrationen.

Vad kan detta bero på?

Har T-rör på utgående från slambrunnen.

Har bra nivåskillnad från infiltration upp till fördelningsbrunn sen upp till slambrunn.

Enligt sidorna i fördelningsbrunnen så ser det inte ut att ha svämmar över pga tex stopp i infiltrationen.

Den är tömd i höstas.
2 vuxna och 1 barn som nyttjar toan.

Claes Sörmland
Några vanliga:

1. Är det verkligen påtagliga mängder slam i den sista kammaren och fördelningsbrunnen? Biofilm växer till i brunnens sista kammare och det ser ut som skit/slam och flyter gärna. Det är alltså inte slamflykt utan biologi. Plockas med fördel bort med en håv och läggs i första kammaren.

2. Om det är slamflykt på riktigt så är en klassiker att brunnen inte återfylldes bakifrån när den tömdes. Då tar sig slam igenom slamavskiljaren.

3. Har ni badkar (eller pool)? Det kan ge stötbelastningar vid tömning som kan få slammet att röra på sig.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har du Slam i fördelningsbrunnen är något defenetivt fel där ska vattnet vara nästan 100 procent rent från partiklar.

Baga som tillverkar allt inom avlopp och även är top of THE Line har 99 procent partikelfritt vatten efter slamavskiljare. Vilket dem är ensamma om.

Skulle vara kul veta vad du har för anläggning.
Känns ren generellt som antingen står inte slamavskiljare rakt eller så är anläggningen underdimensionerad så om ni tlx duschar länge och tvättar samtidigt eller tömmer ett badkar så svämmar slamavskiljaren över och drar med sig Slam till fördelningsbrunnen sen ut i bädden som kommer förstöras.

Du vet att entreprenören har garanti att det inte ska vara några problem på 8 år har jag för mig kan vara 10 med. Så vänd dig till dem. Så länge du själv inte orsakat detta tlx kopplat in ett badkar eller något annat som sväljer mkt vatten efter dem gjort sitt jobb då gäller inte den garantin.

Mvh maskinisten

Badar badkar gör endast barnen, och då är det inga mängder vatten.

Då och då duschar vi 2 vuxna direkt efter varann, och jag är iallafall duktig på att duscha länge.

2 kubiks tranås som står rakt

Bifogar bild på min fördelningsbrunn samt min brors som gjordes samtidigt, hans är mycket finare än min.
Rostig fördelningsbrunn i betong med en röd plaströr anslutning, behöver riktas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en fördelningsbrunn i betong sedd uppifrån med spegling av en person som fotograferar.
Skapa konto

(Fördelningsbrunnen har satt sig lite men ska riktas)

Entreprenören vet om problemet och vi försöker hitta en lösning.

Ja, sådär ser inte min fördelningsbrunn ut heller. Utan mer som brorsans.
Något fel på ledningarna/överströmmningshålen mellan trekammarbrunnens olika kammare?

Har ni själva gjort anläggningen? För så där ska det defenetivt inte se ut i en fördelningsbrunn då är något fel. Kom detta efter att den slamsugning utförts?

Jag skulle fiska upp skiten i fördelningsbrunnen rätt omgående innan det tar sig ut i bädden sen se om det funkar då. Funkar det efter det så är det troligtvis bakfyllningen som inte gått rätt till.

Funkar inte det så känns det som anläggningen är underdimensionerad om vi säger först bada barnen på kvällen sen duschar ni 2 samt kanske en diskmaskin eller liknande.

Slamavskiljaren står den med rakt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, sådär ser inte min fördelningsbrunn ut heller. Utan mer som brorsans.
Något fel på ledningarna/överströmmningshålen mellan trekammarbrunnens olika kammare?
Exakt lika brunn som brorsan har.

T Timbuktu skrev:
Har ni själva gjort anläggningen? För så där ska det defenetivt inte se ut i en fördelningsbrunn då är något fel. Kom detta efter att den slamsugning utförts?

Jag skulle fiska upp skiten i fördelningsbrunnen rätt omgående innan det tar sig ut i bädden sen se om det funkar då. Funkar det efter det så är det troligtvis bakfyllningen som inte gått rätt till.

Funkar inte det så känns det som anläggningen är underdimensionerad om vi säger först bada barnen på kvällen sen duschar ni 2 samt kanske en diskmaskin eller liknande.

T Timbuktu skrev:

Nej, jag har inte gjort det själv.
Ja den står rakt.
Vet inte hur det såg ut innan den tömdes sist, utan kollade härom dagen bara för att.

Denna brunnen: https://www.tranascementvarufabrik.se/produkt/slamavskiljare-trekammarbrunn/

Som många skriver så är det viktigt efter tömning att brunnen fylls upp med vatten innan man börjar spolo ner nummer 2.
Annars smiter det förbi.

Claes Sörmland
Kan bara instämma, det ser helt tokigt ut och fiska upp slammet i sista kammare och fördelningsbrunn med en håv redan idag. Följ varje vecka med foton (mycket bättre än minnet).

Vore också bra att ta in någon som tittar på slamavskiljaren. Hur ser vattenförbrukningen ut?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan bara instämma, det ser helt tokigt ut och fiska upp slammet i sista kammare och fördelningsbrunn med en håv redan idag. Följ varje vecka med foton (mycket bättre än minnet).

Vore också bra att ta in någon som tittar på slamavskiljaren. Hur ser vattenförbrukningen ut?
Vattenförbrukningen har jag dålig koll på nu, hade badtunna ifjol så det gick mycket vatten.
Men det vattnet släpptes ut på marken åt annat håll.

Får köpa en hov idag.

Brunnen ser just nu ut så: Översikt av en brunn med vatten och en metallstång som delar brunnen i två sektioner, synlig sedimentation.
Skapa konto

Claes Sörmland
Tekniskt ser brunnen bra ut men det är som du har påpekat väldigt mycket slam i sista kammaren. Notera att slammet har en annan färg i sista kammaren än i de föregående. Det kan tyda eventuellt på att det är bakteriellt flytslam, alltså bitar av biofilm med gasbubblor som flyter genom slamavskiljaren. Sådant slam kan inte avskiljas med lätthet för att det pendlar mellan att sjunka och flyta. Det som talar för ett problem med biologin är att slamavskiljaren bara är ett år gammal. Det tar lång tid att etablera en stabil bakteriekultur som fungerar under de syrefria förhållandena i en slamavskiljare.

Några andra uppslag:

Tömdes slamavskiljaren verkligen som den skulle i höstas?

Du har inte backspolning från något vattenreningsfilter anslutet så att vattenbelastningen ökar på systemet?

Tekniskt ser brunnen bra ut men det är som du har påpekat väldigt mycket slam i sista kammaren. Notera att slammet har en annan färg i sista kammaren än i de föregående. Det kan tyda eventuellt på att det är bakteriellt flytslam, alltså bitar av biofilm med gasbubblor som flyter genom slamavskiljaren. Sådant slam kan inte avskiljas med lätthet för att det pendlar mellan att sjunka och flyta. Det som talar för ett problem med biologin är att slamavskiljaren bara är ett år gammal. Det tar lång tid att etablera en stabil bakteriekultur som fungerar under de syrefria förhållandena i en slamavskiljare.

Några andra uppslag:

Tömdes slamavskiljaren verkligen som den skulle i höstas?

Du har inte backspolning från något vattenreningsfilter anslutet så att vattenbelastningen ökar på systemet?
Sen April 2017 var det visst, tiden går fort..

Jag har kommunalt vatten så inget sånt.
Tömdes i höstas gjordes den, men vet inte exakt hur dom gjorde. Jobbar dagtid så sambon berättade bara att dom varit där, och jag kollade inte efteråt heller då man inte misstänker att det ska vara något problem på en ny anläggning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Svårlöst det här. Kanske bäst att bara håva, fota och avvakta. Försvinner problemet var det nog otur med biologin efter tömningen. Om inte så får du fundera vidare på vad som kan orsaka problemet.

Svårlöst det här. Kanske bäst att bara håva, fota och avvakta. Försvinner problemet var det nog otur med biologin efter tömningen. Om inte så får du fundera vidare på vad som kan orsaka problemet.
Ska köpa ett durkslag eller en hov idag o rensa lite.. så får vi se vad som händer under sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.