Hej,alla!

Min hydropress gick sönder idag. Ett litet hål på "bottenplattan. Droppar.

Den är väl av en normal storlek. 60 liter? Men till frågan.

Har tänkt mig en större volym på den nya.

Har ni något märke att rekommendera? Vad kan ett bra pris på en 100 liters hydropress samt installation vara?

Tack på förhand!

J
Det är för dricksvatten då , finns dom i glasfiber utan blåsa som är godkänd för detta, normalt räcker det med 60L för husbruk ,det finns även för 100L, att rekommendera något kan vara svårt ,men se till att dom är godkända för dricksvatten bara, en del är det inte

Tack!
Vi har en Radonett och som jag förstår det så går Radonetten mer sällan om man har ett större tryckkärl?

J
Radonett ., då är det bra med ett större kärl som rymmer mer vatten, se efter hur stor plats du har, finns ett otal olika storlekar. Det med större kärl så kommer radonetten att arbeta under längre tid för att fylla kärlet, det finns ingen genväg för det. Litet kärl kort gångtid, stort kärl längre gångtid, men inte så ofta.

Ok. Tack. Kanske blir lika mkt slitage/elförbrukning vad man än väljer. Finns det någon fördel med större kärl i övrigt? Lite tight med plats men vill gärna ha 100 liter om det finns fördelar med det.

En hydropress har alltid blåsa.

Jag tror inte man vinner just något på en större tank.

O
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Har ni något märke att rekommendera?
När jag ställde samam fråga här för länge sedan så rekommenderade @Krilleman en Wellmate glasfiberhydropress ifrån Rinkaby rör: https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/

Jag valde 120 liter och den var enkel att installera och fungerar felfritt. Om du är normalhändig klarar du säkert av att installera den själv. Börja med att ta några bilder på din anläggning så kan vi se exakt vad du behöver för delar för att ansluta den nya hydropressen.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
När jag ställde samam fråga här för länge sedan så rekommenderade @Krilleman en Wellmate glasfiberhydropress ifrån Rinkaby rör: [länk]

Jag valde 120 liter och den var enkel att installera och fungerar felfritt. Om du är normalhändig klarar du säkert av att installera den själv. Börja med att ta några bilder på din anläggning så kan vi se exakt vad du behöver för delar för att ansluta den nya hydropressen.

• Rörsystem med mätare, ventiler och anslutningar för vatten i en värmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med flexibel slanganslutning till en rödmålad rörledning.
    Skapa konto
Är det verkligen bara att ta bort slangen från hydropressen o koppla ihop med nya? Eller olika/nyare standarder mot denna 25åriga hydropress?

J
Bara att koppla bort den gamla och ansluta den nya till samma koppling, allt klart och färdigt, troligtvis är det 1 tum eller som det kallas 25 anslutning och troligtvis det är detsamma på en ny i den storleken som du väljer

J
D Daniel 109 skrev:
En hydropress har alltid blåsa.
Riktigt men ett tryckkärl i glasfiber har ingen blåsa, det är som en hydofontank

Svårt för er. Men visar väl upp de båda dåliga bilderna. Men, antar att jag köper en nu t-koppling? Eller är det normalt anslutet vid köp?

Jag behöver inte täta med något när jag skruvar ihop den?

Tack alla!

O
Är det verkligen bara att ta bort slangen från hydropressen o koppla ihop med nya?
Ja. Du låter nästan lite besviken över at det inte är svårare? ;)
Jag behöver inte täta med något när jag skruvar ihop den?
En anslutningsslang med skruvanslutning har en ände med vanliga gängor. Där behöver du täta med lin och linpasta. I andra änden finns en plantätad anslutning med lekande mutter och en packning. Det underlättar anslutningen eftersom du när ansluter en vanlig gänga måste snurra antingen på slangen eller på kopplingen. Om kopplingen t.ex. sitter fast på en väg snurrar du alltså på slangen när du gängar i den. Om den då hade fasta gänger i andra änden skulle du antingen behöva snurra på slangen, vilken skulle gänga ur den i andra änden, eller så måste du hydropressen för att gänga på den och det blir lite bökigt. Med den lekande muttern och plankopplingen räcker det att snurra på muttern vilket är lite enklare.

På din bild ser det ut som att den fasta änden sitter i tanken och den med lekande muttern sitter i fördelarröret. Det ser dessutom ut som att fördelarröret har invändiga gänger men att det sitter en nippel där som ger utvändiga gängor som den lekande muttern kan gänga på.

Hydropressen ifrån Rinkaby har ett utanpåliggande plaströr så det är lämpligast att ha den lekande muttern där så slipper du krångla med övergångsnipplar och tätning. Du behöver alltså vända på slangen. När du vänder på slangen behöver du ta bort övergångsnippel som sitter i fördelarröret och skruva i slangens fasta ände direkt där istället.

Så här ser den fasta änden ut:
Anslutningsslang med en ände med utvändiga gängor och en lekande mutter.
Skapa konto

Och den monteras direkt in i fördelarröret med lin och linpasta:
Närbild på en anslutningsslang med lekande mutter kopplad till rörgängor.
Skapa konto

Så här ser den lekande mutter ut. Min slang har en böjd koppling och på bilden syns inte gummipackningen som ligger inuti muttern:
Anslutningsslang med lekande mutter och böjd koppling hållen framför en vägg
Skapa konto

Så här ansluter den till hydropressen:
Anslutningsslang med en fast ände monterad i tank och en lekande mutter ansluten till böjd koppling.
Skapa konto

Det du behöver göra är att mäta anslutningarna så du vet vilken storlek det är. Som @jesper33 skrev är det troligtvis R25 (1"). Hydropresserna från Rinkaby har R25 upp till och med 120 liter sedan blir det R32.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jävlars vad bra beskrivet.

Absolut inte besviken. Överlycklig

Får göra ett försök. Chansar på de mått ni tror. För jag använder ju samma slang.
Men kopplingen bör jag byta ut,väl.
Får snacka ihop mig i butik.

Men den jag kommer åt nu i Eskilstuna är K-rauta. Vet ej var man annars köper?

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.