6 916 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Hur hänga upp djupvattenpump.
Nu blev det så här tillslut.
Den gamla kroken var sågad i två delar av vajern!
Givetvis strulade det med annat med. Så pass att jag blev duktigt försenad till jobbet.
Gamla grejer o troligen inte helt rätt grejer.
(I alla fall enligt Rinkaby rör.)
Kopplingen mellan slangen till pumpen o slangen till hydroforen höll inte.
När jag sänkt ned pumpen så funkade det i knappt en minut, sedan sprutade vattnet för fullt.
Fick hänga upp en stege i ett rep o klättra ned i brunnen o försöka få ihop det. (Borran är i en gammal grävd brunn som är väldigt djup.)
Efter tre försök o mycket nya spännande ord blev det en akutfärd till Rinkaby rör för att köpa ny koppling.
400kr fattigare o några klättringar ned i brunnen senare så verkade det funka, tack o lov.
Man är handikappad utan vatten.
Tack för alla tips o råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla kroken var sågad i två delar av vajern!
Givetvis strulade det med annat med. Så pass att jag blev duktigt försenad till jobbet.
Gamla grejer o troligen inte helt rätt grejer.
(I alla fall enligt Rinkaby rör.)
Kopplingen mellan slangen till pumpen o slangen till hydroforen höll inte.
När jag sänkt ned pumpen så funkade det i knappt en minut, sedan sprutade vattnet för fullt.
Fick hänga upp en stege i ett rep o klättra ned i brunnen o försöka få ihop det. (Borran är i en gammal grävd brunn som är väldigt djup.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter tre försök o mycket nya spännande ord blev det en akutfärd till Rinkaby rör för att köpa ny koppling.
400kr fattigare o några klättringar ned i brunnen senare så verkade det funka, tack o lov.
Man är handikappad utan vatten.
Tack för alla tips o råd.
Jag hoppas kunna göra som @knipo och återanvända den halvkoppling som borde sitta på slangen idag och är skruvad i ejektorn och bara köpa en lämplig D-nippel.C corre skrev:
Blir förhoppningsvis byte nästa helg, postar i tråden då
Jag skulle inte använda den gamla , den är av rödgods och har en förmåga att oxidera rakt igenom och bli skör om vattnet är det minsta aggresivt av något, så köp en ny koppling direkt så kommer pumpen att hänga kvar på slangen och inte helt plötsligt ligga på botten av håletmexitegel skrev:
Å, fasen. Då blir det ny koppling, vill dock minnas att det var lite udda dimension på slangen 32 mm? Dagens standard är väl 30?J jesper33 skrev:
Klicka här för att svara