Byggahus.se

Skillnad i A i motorskydd.

1. K
    Husägare · Skåne · 2 729 inlägg

knipo

Husägare
    Hej.

Elforumet eller detta forumet?
    Jag börjar här!

Jag tycker att hydroforen tar lång tid på sig att fyllas upp. Vi skulle fylla en badtunna, och jag märkte att vattnet plötsligt rann väldigt svagt. Jag gick ned o kollade hydroforen o såg att trycket var under två bar. Vattenpumpen jobbar, men när tryckströmbrytaren slår till så fyller den inte hydroforen lika snabbt som den töms. Det är inte så att den töms jättesnabbt, men istället för att sakta fyllas på när pumpen startar (som den gjort innan) töms den sakta även om pumpen går. Jag har fyllt badtunnan förr utan problem.

Nu till själva elfrågan.
    När jag mäter strömmen i motorskyddet så skiljer det sig mellan ledningarna.
    I första mäter jag 2,35A, i andra 2,45A o i tredje 1,98A. Är det normalt att ena är ca 0,4A mindre än de andra?
    En annan sak jag reagerar på är att mätresultatet sklijer sig från en mätning jag gjort för länge sedan, något eller ett par år sedan.
    Då mätte jag upp följande:
    Första 2,82A, andra 2,91A o tredje 2,54A.
    Skiljer fortfarande ca 0,4A på den tredje.
    Jag mätte på de tre vinröda i mitten av bilden.

Vad kan problemet vara?
    Först trodde jag att det var lite vatten i borran, men det har aldrig varit något problem innan. Dessutom fylls hydroforen upp, även om det tar tid.
    Jag har även testat att tömma hela hydroforen och fylla upp på nytt för att få rätt tryck, men ingen skillnad.

Är det strömmen som är problemet eller kan det vara något annat?
    Skit i pumpen? Den hade jag uppe o rengjorde för något år sedan o den har funkat perfekt sedan dess.

Tack.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    48DA39EE-DA79-4B21-8F70-6DB58224FC47.jpeg

C7254937-F419-47B8-8C80-313E259931EE.jpeg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inget onormalt på amperen , motorer drar lite olika på faserna , en ny motorskyddskonktor är nog en bra ide , den du har , har passerat b.f.d. men kan fungera
    Det är inget fel på strömmen , det är något som håller igen flödet till hydrofonen .
    Lite spåning :: ingen ventil som är stängd till häften , har du vinterkoppling , en ventil i brunnen
    som kan vara öppen , då hörs ett skvalande i hålet .
    Du har inte kopplat något fel när du tog upp pumpen så den går åt fel håll , prova att skifta två av de rosa ledningarna , lämpligen dom två till vänster , pumpen ger vatten även om den går baklänges , men dåligt tryck och ingen fart
    Kan kanske sätta en peng på att den går baklänges
    Så till det man inte vill , det sitter förmodlingen en backventil på pumpen , den kan ha fått fnatt och åker upp mot utgående , skit i hålen för intag vatten på pumpen
    Kom tillbaka och och tala om hur det går

3. iMikael Lundgren
    Elektroniktokig · 329 inlägg

iMikael Lundgren

Elektroniktokig
    Hej!

Lite obalans i strömmen är normalt. Kan även vara en tvåfas last påkopplad efter motorskyddet.
    Motorskyddet är inställt på 2,4 A så det borde den dra.
    Om den drar mindre nu än den gjorde för ett år sedan kan pumphuset eller pumphjulet eroderat så att den går lättare och tar mindre ström. Men att då också tryckhöjden på pumpen har minskat.

4. K

knipo

Husägare
    Tack för svar.

Har bara en ventil innan hydroforen och den är fullt öppen. Rör den aldrig.
    När jag tog upp pumpen så var det en kontakt som inte gick att koppla fel, så även det kan uteslutas. Rörde ingen el i övrigt.

Så då är det det sista förslaget jag inte kan motsäga.
    O det är givetvis det jobbigaste. Usch!

Angående motorskyddskontaktorn.
    På motorskyddet finns det en röd o en grön knapp. Jag märkte att om jag trycker in den röda knappen så klickar det till och den bryter, men startar igen så fort jag släpper ut den röda knappen.Jag kan alltså inte stänga av den med den röda knappen. Är det normalt?

Kanske lika bra att byta ut motorskyddet mot ett nytt?

5. K

knipo

Husägare
    Tack för svar här med.
    Jag är nästan helt säker på att det inte är något mer inkopplat än pumpen.
    När jag hade pumpen uppe så rengjorde jag den ganska noga som sagt. Satt en del avlagringar på varje "steg".
    Det kanske räcker för att den skall dra lite mindre menar du?

6. K

knipo

Husägare
    Tänkte även på att innan hördes det ganska tydligt när vattnet pumpades upp/in i hydroforen, det skvalade.
    Nu hörs ingenting?

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Att den drar mindre är för att den inte behöver arbeta så hårt , desto högre tryck du har , ju mer drar den i ampere , när den kommer till maxtryck och stannar
    Har du en s.k. hänganslutning som sitter i foderröret , så kan du lyfta upp pumpen ett par meter
    med röret i luften och se om det är fart på vattnet , och hur långt det sprutar , skiftar två ledningar , startar om , det som är längst i sprut är rätt rotation
    Motorskyddet : det är rätt funktion ,
    Angående backventil så är det lite långsökt , är det en ejektorpump du eller , en sådan har två slangar ner i hålet , syns lite dåligt på sista fotot

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om pumpen drar mindre ström än normalt så går den lättare, antingen att den inte pumpar med samma effekt som tidigare (pga skada/slitage) eller att den inte har vatten att pumpa. Du har ju konstaterat att flödet inte är detsamma.

Jag tror inte den får mindre ström eller något sådant då du mäter en ström som är ganska lika mellan faserna. Du har i och för sig inte mätt spänningen på utsidan motorskyddet men det är osannolikt att den skulle vara låg, och lika låg på alla tre faser, om du inte förlängt någon ledning.

Du har troligen en tryckströmbrytare kopplad till motorskyddet. Då motorskyddet är relästyrt så brukar man "överrida" den manuella styrningen med tryckströmbrytaren, dvs den håller "startknappen" nedtryckt så länge som tryck saknas i kärlet. Då får du detta symptom att pumpen startar igen när du släpper upp stoppknappen. Den skulle kunna kopplas bort då den inte gör någon nytta. Du behöver en manuell elkopplare före motorskyddet för manuell brytning. Det kanske du redan har?

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det går inte att koppla bort någon start eller stoppknapp som sitter på motroskyddet , dom är helt integrerade med motorskyddet och det är samma på alla motorskydd .

10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Nej så är det inte. Se ett typiskt exempel på relästart. TS säger ju att stoppknappen "inte fungerar".

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den röda är en återställning om motorskyddet löst ut
    Den röda stoppet fungerar perfekt , det ska vara så , pumpen ska inte stanna efter tryck på den , den ska starta direkt , när det inte finns ett vred på utsidan kapslingen som går att ställa i drift eller stopp , men det är en annan funktion som inte finns på TS grejer

12. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Enligt TS symptom så bryter den kretsen vid manöver men håller inte skyddet brutet, det var det han undrade över. Kan så vara att den även återställer motorskyddet.

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den återställer om skyddet har löst och kopplar in kontaktorn igen , varje gång man trycker på den så bryter den manöverkretsen och kopplar in när man släpper den .

14. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, precis det som TS undrade över....

15. K

knipo

Husägare
    En uppdatering i tråden.
    Långt om länge, men det är inte förrän nu jag löst problemet.
    Det hade inte ett dugg med amperen i motorskyddet att göra, inte inkopplingen till motorn eller något annat med el att göra.

Jag skulle göra en sak i brunnen som jag tänkt på länge.
    När jag kommer ut o lyfter bort betonglocket så ser jag det här. Jag förstår direkt varför hydroforen tar tid på sig att fyllas upp o varför pumpen inte hinner fylla på vid vattenuttag.

23063C31-D537-48B1-B4B5-64DCE15DE97C.jpeg

Slangen till vänster går in till hydroforen, den som går nedåt till höger går till pumpen.
    Inte konstigt det tog tid att fylla hydroforen!:oops:

Men nu skall det förhoppningsvis funka.:cool:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.