Hej.
För någon vecka sedan upptäckte jag att min ena toalett kluckade när jag satt och uträttade behoven. Tänkte då att det är kanske början till stopp varvid jag öppnade kranarna på båda handfaten på samma toalett och spolade i toaletten. Med resultatet att vatten träckte upp från golvbrunn vid badkar.

När allt runnit undan igen och jag skurat golvet passade jag på att rengöra allt jag kom över. Jag rengjorde alla vattenlås där jag kom åt. Jag rengjorde i golvbrunnen. I tvättstugan som också har en golvbrunn gjorde jag oxå rent. Samma sak på den andra toaletten. Rengjorde vattenlås samt golvbrunn i dusch. (där jag kom åt)

Upplevde att det gick att spola på den aktuella toaletten (den med badkar och inte dusch). Men det låter i rör osv när man spolar. Spolar man dessutom två gånger snabbt efter varandra så fylls toalettstolen upp med vatten. Alternativt om man har laddat "mycket" när man gjort nr 2. Låter man detta stå en stund så rinner det till slut undan.

Har inspekterat luftningen på vind (2st tror jag) och såg inget speciellt.
Igår så började dock det lukta som ... från golvbrunnen i duschen. Tar man bort ventilen eller vad man kallar det i golvbrunnen så luktar det enormt mycket.. bajs.
Nästan kräkvarning.

Har testat slå hink efter hink utav varmvatten i toaletten (där duschen och aktuell illaluktande golvbrunn finns), då jag misstänker det rinner från toaletten via dusch och sedan ut mot omvärlden. Kan vara placebo men tyckte nästan lukten blev mindre påtaglig efter 5-6 sådana här "spolningar". Men det kan ju lika gärna vara som så att man vant sig vid lukten.

Min fråga är nu. Skulle en spolbil lösa mitt problem?
Har inte testat högtrycken ner i golvbrunnen i duschen.. eller trädgårdsslangen för den delen.

Huset är precis 4 år gammalt om det är någon nyttig information.
Misstänker att golvbrunnen i dusch (ser djup ut) är den som sedan är kopplad ut mot omvärlden. Enligt den ritning jag har är det inte så, men jag undrar om ritningen verkligen stämmer. Kan ju vara så att man hade ett tänk som inte blev av.

mvh Tobbe

J
Ring spolbilen. Det gjorde jag och ångrar inre de tusenlapparna. Såg framför mig hur det blev superstort stop vid nästkommande fest sent på natten... troligen löser den lilla bilen med hetvattentvätt ditt problem. Kostar inte så många pengar

Jag är ingen expert på detta, men att det luktar från golvbrunnen låter bara som vattenlåset inte längre är fyllt? Det kan förstås också bero på att det ändå bubblar upp gas.
Om det inte är panik och du redan har en högtryck så skulle jag köpa en sådan här och testa, då kan du även troligen lösa ev framtida problem:
https://m.clasohlson.com/se/Rör--oc...MIyYOejICm4gIVjBoYCh04GAIpEAQYAyABEgLC__D_BwE

Tack för svaret Jönas. Kan nog bli så om jag inte löser det själv. Vad fick du ge för en spolning med bilen?

Lilllen. Vilket vattenlås tänker du på då? Förlåt för min okunnighet. =)
Tack för tipset på rör- och hängrännerensaren. Kanske blir en sån.

Vattenlåset under ventilen det luktar ifrån. Men troligen har du redan hällt vatten i den med?

Om du skulle ha annat märke än Kärcher så finns säkert en liknande till det märket också. Har själv ett annat märke, men köpt adapter på eBay så att jag kan använda Kärcher-tillbehör.

Magnus E K
Troligen är det (nästan) stopp i stammen som både toaletten och golvbrunnen är kopplad till, vilket gör att när du spolar i toaletten så tar sig en del av innehållet in i brunnen (varvid det luktar). Spolbil är att rekommendera. Är det på bottenvåningen (eller enplanshus)? När jag nyss hade flyttat in i mitt hus hade jag ett stopp som gjorde att det man spolade ner på ovanvåningen delvis trängde upp i en golvbrunn i källaren (ungefär lika äckligt som det låter). Gammalt hus med gamla rör, men efter en spolning av spolbil har problemet hittills inte återkommit.

J
T twebbas skrev:
Tack för svaret Jönas. Kan nog bli så om jag inte löser det själv. Vad fick du ge för en spolning med bilen?

Lilllen. Vilket vattenlås tänker du på då? Förlåt för min okunnighet. =)
Tack för tipset på rör- och hängrännerensaren. Kanske blir en sån.
Ca tre lusentappar tror jag. Men då blev hela systemet spolat, fräst med roterande kedjerensare, filmat och konstaterat att systemet såg fint ut och inte behövde stammrenoveras. Riktigt bra då det är orginal gjutjärn från 50-talet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.