rutberg
Hej,

Jag håller på att skissa på att kanske beställa och gräva ner ett bevattningssystem. Som en första del i att bedömma förutsättningar och kostnad för projektet så behöver jag däremot veta vattentrycket.

På amerikanska sajter finns det många vattentrycksmätare för ändamålet, bland annat från Orion och från Rainbird, däremot kan jag inte hitta något i Sverige. Bild som exempel

p2apressuregauge_beauty.jpg

En manometer kan jag hitta på Hornback eller Jula för knappa hundringen. Däremot så kommer de med en 1/4" gänga. Jag skulle behöva ansluta den till min vattenutkastare med en G15 gänga. Däremot så verkar det vara två olika språk här, och jag har inte hittat någon övergång/nippel som fungerar.

Någon som skulle kunna hjälpa mig lista ut vilka kopplingar som behövs?

Du kanske kan testa med en slang i utkastaren som du i andra ändan sätter över manomertens gänga och drar fast med en slangklämma.

Annars finns troligen adaptrar i vilken butik som helst som säljer rördelar till hushålsvatten.

De flesta tvättmaskiner och diskmaskiner har samma gänga som en vattenutkastare.

rutberg
  • Gilla
Tillmaten och 1 till
  • Laddar…
rutberg
Makalös manick hopsatt med delar från Jula, strax runt 150 spänn blev det. Och jag har ett rätt högt vattentryck tydligen.

Tack för hjälpen, aldrig rört ett rör tidigare så det var något nytt.

• Manometer monterad på vägg som visar vattentrycket, hopsatt med delar köpta från Jula.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lite sent för dig, men det är även av intresse att se vilket tryck man har i samband med flöde. Bygger man ihop det hela med ett t-stycke och en ventil kan man mäta trycket vid olika flöden genom att mäta hur lång tid det tar att fylla en tio liters hink.

Har man för klena dimensioner på ledningar kan man ha ett relativt högt statiskt tryck men dåligt tryck när man vattnar.

rutberg
Jo jag har tänkte på det, men de tillverkarmanualer jag gått igenom för bevattningssystem verkar ge sina rekommendationer på statiskt tryck. Däremot så är vattenkastaren kopplad direkt efter ett handfat i källaren så jag ska ge det en titt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.