Har följande förutsättningar:
- Stuga i skogen
- Solceller (2850 W) och 10 kWh-batteri som ger stugan 230V. Bra med kräm april-oktober, ”knappt ok” november-mars.
- Egen grävd brunn med bra och rikligt med vatten, 60 meter bort, 10-12 meter fallhöjd
- Möjlighet att gräva ner PEM-slang cirka 50-80 cm
- Vistas där hela sommaren och vissa helger resten av året. Flera veckor på vintern står stugan tom och ouppvärmd

Behov:
- Indraget vatten till stugan för vask, handfat, diskmaskin och dusch
- Uppvärmning av vattnet genom direktuppvärmd gasolberedare

Problem:
- På vintern räcker inte elen för att värma elslingor 50 meter. Stänger av all el när vi inte är där. När vi väl är på plats har vi tillräckligt med kraft för att köra vattenpumpar och liknande. Kan även stödladda batteriet med generator i värsta fall.
- Under sommaren använder vi vatten ”mycket och ofta” vilket gör att jag vill ha ett sommarvattensystem med hydrofor. Detta kommer däremot frysa sönder på vintern. Måste därför tömma det när vi lämnar för sommaren. Vill däremot fortfarande ha lite vatten på vintern.

Förslag på lösning:
- Ett ”sommarsystem” med pump och hydrofor som försörjer vattenbehovet för oss.
- Ett ”vintersystem” som består av en dränkbar pump som fyller en vattenbehållare i stugan på 100 liter. Den fyller man när man kommer till stugan. Eftersom den inte har en bottenventil rinner vattnet tillbaka till brunnen och PEM-slangen fryser ej sönder. Från vattenbehållaren i stugan går ytterligare en liten pump (ev via hydroforen?) som kopplas på det interna systemet med en kulventil.

Tänker jag rätt efter mina förutsättningar eller finns det enklare vägar att gå? Vill inte att det ska vara komplicerat att ”frostsäkra” systemet när vi lämnar efter en vinterhelg. Att tömma sommarsystemet gissar jag kräver lite jobb, därav mitt förslag att arbeta med dubbla system.

Uppskattar alla tankar och input på mina lite speciella förutsättningar!

Hur mycket el behöver slingorna per dygn? Ladda upp batterierna med generator innan ni lämnar stugan.
Och beställ ett litet vindkraftverk från kina och bygg om ditt system till en vind-sol hybrid, västkusten har bra vindar.

Pem-slang tål att frysa. Rören i huset lär ju behöva tömmas. Men om du har en slang nergrävd till 50-80 cm lär den inte frysa så ofta. Och har du en värmekabel i så kan du starta den tillfälligt för att tina slangen om det frusit.

F Finndjävel skrev:
Hur mycket el behöver slingorna per dygn? Ladda upp batterierna med generator innan ni lämnar stugan.
Och beställ ett litet vindkraftverk från kina och bygg om ditt system till en vind-sol hybrid, västkusten har bra vindar.
Tyvärr drar systemet lite väl mycket för att klara försörja sig själv på vintern. Ett grymt off-grid-system i övrigt.

A Avemo skrev:
Pem-slang tål att frysa. Rören i huset lär ju behöva tömmas. Men om du har en slang nergrävd till 50-80 cm lär den inte frysa så ofta. Och har du en värmekabel i så kan du starta den tillfälligt för att tina slangen om det frusit.
Bra idé. Frågan är hur lång tid det tar att värma en 32 PEM som frusit? Är det rimligt att ha rinnande vatten 21:00 om vi kommer fram till stugan 18:00?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.