Hejsan
Skaffade ett 3 år gammalt kinetico filter som installerades i söndags. Allt var frid och fröjd tills idag
Grabben ropade att det kommer kiss ur toan..
Tänkte att det lät ju inte vidare kul och kikade och såg att vattnet har blivit gult
Första glaset är av gamla filtret
Andra glaset är i söndags med nya
Tredje glaset är från idag.
Vad kan ha blivit fel?
Skaffade ett 3 år gammalt kinetico filter som installerades i söndags. Allt var frid och fröjd tills idag
Grabben ropade att det kommer kiss ur toan..
Tänkte att det lät ju inte vidare kul och kikade och såg att vattnet har blivit gult
Första glaset är av gamla filtret
Andra glaset är i söndags med nya
Tredje glaset är från idag.
Vad kan ha blivit fel?
Redigerat:
Har märkt att vattenfiltret backspolar ut i systemet ca var 7 dag.
Spola några ggr så är det borta men hade hellre sett att det var riktigt inställt.
Någon som är duktig på kinetico mach 4060M\T?
Har hört att man ska skifta skivor i toppen i automatiken som är strömlös.
I övrigt är filtret hur grymt som helst
För att förstå problematiken var 7:de dag så lägger jag upp en äcklig video och före/efterbild
Spola några ggr så är det borta men hade hellre sett att det var riktigt inställt.
Någon som är duktig på kinetico mach 4060M\T?
Har hört att man ska skifta skivor i toppen i automatiken som är strömlös.
I övrigt är filtret hur grymt som helst
För att förstå problematiken var 7:de dag så lägger jag upp en äcklig video och före/efterbild
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Hej på er, jag gör ett försök.
Kinetico är flödestyrda filter där man anger ett index på backspolningen.
Detta beror troligen av två saker. Antingen har du fel index, det vill säga att filtret backspolar för sällan. Alt. 2 att din pump levererar för lågt tryck under backspolning. Det fina med just Kinetico är att man backspolar med det renade vattnet från filter två. Det innebär att pumpen skall klara av att rena, backspola och leverera vattnet samtidigt. Singeltuber backspolar när du inte använder vatten.
4060 M/T är ett midjefilter som har Macrolite i första tuben, i andra tuben är det blandat jonbytare och tannin. Det är dock ganska små mängder så man får inte ha för mycket av div. Ämnen.
Återkom med dina värden på järn, mangan, kalk och COD så ska jag räkna ut index åt dig, så du får rätt disk.
Man kan även dreva om ventilen så den backspolar längre om pumpen är lite trött.
//Morgan
Kinetico är flödestyrda filter där man anger ett index på backspolningen.
Detta beror troligen av två saker. Antingen har du fel index, det vill säga att filtret backspolar för sällan. Alt. 2 att din pump levererar för lågt tryck under backspolning. Det fina med just Kinetico är att man backspolar med det renade vattnet från filter två. Det innebär att pumpen skall klara av att rena, backspola och leverera vattnet samtidigt. Singeltuber backspolar när du inte använder vatten.
4060 M/T är ett midjefilter som har Macrolite i första tuben, i andra tuben är det blandat jonbytare och tannin. Det är dock ganska små mängder så man får inte ha för mycket av div. Ämnen.
Återkom med dina värden på järn, mangan, kalk och COD så ska jag räkna ut index åt dig, så du får rätt disk.
Man kan även dreva om ventilen så den backspolar längre om pumpen är lite trött.
//Morgan
HejsanM mogge_73 skrev:Hej på er, jag gör ett försök.
Kinetico är flödestyrda filter där man anger ett index på backspolningen.
Detta beror troligen av två saker. Antingen har du fel index, det vill säga att filtret backspolar för sällan. Alt. 2 att din pump levererar för lågt tryck under backspolning. Det fina med just Kinetico är att man backspolar med det renade vattnet från filter två. Det innebär att pumpen skall klara av att rena, backspola och leverera vattnet samtidigt. Singeltuber backspolar när du inte använder vatten.
4060 M/T är ett midjefilter som har Macrolite i första tuben, i andra tuben är det blandat jonbytare och tannin. Det är dock ganska små mängder så man får inte ha för mycket av div. Ämnen.
Återkom med dina värden på järn, mangan, kalk och COD så ska jag räkna ut index åt dig, så du får rätt disk.
Man kan även dreva om ventilen så den backspolar längre om pumpen är lite trött.
//Morgan
Alla jonbytare tycker om citronsyra, det håller servicekillen borta. Jag brukar rek. Ca 1dl till 25kg salt. Citronsyran hjälper till att hålla ventilen och filtermassan ren.E Evamag skrev:
Bästa svaret
Hoppsan Kerstin!!!! Det var inga dåliga värden!D09 skrev:
Hej på dig!
Ditt index hamnar på 37,35
Om det var 4060 du hade så ska den klara upp till 60 i index.
Disk 4 ger index 35 och 1135 liter vatten innan backspolning.
Disk 5 ger index 42 och 908 liter vatten.
Den brukar från fabrik ha disk 5 annars är det den du ska testa. Humustalet kan dock variera kraftigt under året och det är inte jättemycket tanninmassa i dom. Så du kanske måste sätta i en tuffare disk också. Men börja på disk 5 och jobba dig uppåt.
Stort tack <3M mogge_73 skrev:Hoppsan Kerstin!!!! Det var inga dåliga värden!
Hej på dig!
Ditt index hamnar på 37,35
Om det var 4060 du hade så ska den klara upp till 60 i index.
Disk 4 ger index 35 och 1135 liter vatten innan backspolning.
Disk 5 ger index 42 och 908 liter vatten.
Den brukar från fabrik ha disk 5 annars är det den du ska testa. Humustalet kan dock variera kraftigt under året och det är inte jättemycket tanninmassa i dom. Så du kanske måste sätta i en tuffare disk också. Men börja på disk 5 och jobba dig uppåt.
Ligger diskarna i styrningen eller är det något man byter ut?





