D09
Hejsan

Skaffade ett 3 år gammalt kinetico filter som installerades i söndags. Allt var frid och fröjd tills idag :)

Grabben ropade att det kommer kiss ur toan.. :surprised:

Tänkte att det lät ju inte vidare kul och kikade och såg att vattnet har blivit gult

Första glaset är av gamla filtret
Andra glaset är i söndags med nya
Tredje glaset är från idag.

Vad kan ha blivit fel?
 
  • Tre glas står på en yta med vatten av varierande färg; klart, något grumligt och gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D09
Spolat en massa och nu är det gula borta :)

Är det backspolningen som inte fungerar i filtret?

Behöver man ändra backspolningen eller vad är det som spökar?
 
  • En genomskinlig mugg med gul vätska bredvid en vit mugg på en svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D09
Vattnet har varit tipptopp sen dess så jag misstänker att den var den ena tuben som inte var riktigt tömd.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
D09
Har märkt att vattenfiltret backspolar ut i systemet ca var 7 dag.

Spola några ggr så är det borta men hade hellre sett att det var riktigt inställt.

Någon som är duktig på kinetico mach 4060M\T?

Har hört att man ska skifta skivor i toppen i automatiken som är strömlös.

I övrigt är filtret hur grymt som helst

För att förstå problematiken var 7:de dag så lägger jag upp en äcklig video och före/efterbild
 
D09
Med backspolat vatten samt efter spolat några gånger.
 
  • Toalettstol med missfärgat vatten och skumbildning efter backspolning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en toalettstol efter backspolning med tydliga vattenlinjer och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske kan @mogge_73 komma med tips, han har haft svar på det mesta med vattenfilter här på BH.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hej på er, jag gör ett försök.
Kinetico är flödestyrda filter där man anger ett index på backspolningen.
Detta beror troligen av två saker. Antingen har du fel index, det vill säga att filtret backspolar för sällan. Alt. 2 att din pump levererar för lågt tryck under backspolning. Det fina med just Kinetico är att man backspolar med det renade vattnet från filter två. Det innebär att pumpen skall klara av att rena, backspola och leverera vattnet samtidigt. Singeltuber backspolar när du inte använder vatten.

4060 M/T är ett midjefilter som har Macrolite i första tuben, i andra tuben är det blandat jonbytare och tannin. Det är dock ganska små mängder så man får inte ha för mycket av div. Ämnen.
Återkom med dina värden på järn, mangan, kalk och COD så ska jag räkna ut index åt dig, så du får rätt disk.
Man kan även dreva om ventilen så den backspolar längre om pumpen är lite trött.
//Morgan
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
E Evamag skrev:
[länk]
Nästan, M/J är Makrolite och jonbytare.
M/T är Makrolite, jonbytare och tannin, den tar även humus.
 
  • Gilla
Evamag
  • Laddar…
Mogge. Ser att man ska tillsätta citronsyra till saltet. Gäller det även för andra fabrikat t ex järn/mangan- resp jonbytarfilter.
 
D09
M mogge_73 skrev:
Hej på er, jag gör ett försök.
Kinetico är flödestyrda filter där man anger ett index på backspolningen.
Detta beror troligen av två saker. Antingen har du fel index, det vill säga att filtret backspolar för sällan. Alt. 2 att din pump levererar för lågt tryck under backspolning. Det fina med just Kinetico är att man backspolar med det renade vattnet från filter två. Det innebär att pumpen skall klara av att rena, backspola och leverera vattnet samtidigt. Singeltuber backspolar när du inte använder vatten.

4060 M/T är ett midjefilter som har Macrolite i första tuben, i andra tuben är det blandat jonbytare och tannin. Det är dock ganska små mängder så man får inte ha för mycket av div. Ämnen.
Återkom med dina värden på järn, mangan, kalk och COD så ska jag räkna ut index åt dig, så du får rätt disk.
Man kan även dreva om ventilen så den backspolar längre om pumpen är lite trött.
//Morgan
Hejsan :)
 
  • Skärmdump av en laboratorierapport som visar vattenanalysresultat med olika kemiska värden och referenser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av vattenanalysresultat med värden och referenser för olika parametrar som pH, turbiditet och bakterieinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Evamag skrev:
Mogge. Ser att man ska tillsätta citronsyra till saltet. Gäller det även för andra fabrikat t ex järn/mangan- resp jonbytarfilter.
Alla jonbytare tycker om citronsyra, det håller servicekillen borta. Jag brukar rek. Ca 1dl till 25kg salt. Citronsyran hjälper till att hålla ventilen och filtermassan ren.
 
  • Gilla
Evamag och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

D09 D09 skrev:
Hejsan :)
Hoppsan Kerstin!!!! Det var inga dåliga värden!

Hej på dig!
Ditt index hamnar på 37,35
Om det var 4060 du hade så ska den klara upp till 60 i index.
Disk 4 ger index 35 och 1135 liter vatten innan backspolning.
Disk 5 ger index 42 och 908 liter vatten.
Den brukar från fabrik ha disk 5 annars är det den du ska testa. Humustalet kan dock variera kraftigt under året och det är inte jättemycket tanninmassa i dom. Så du kanske måste sätta i en tuffare disk också. Men börja på disk 5 och jobba dig uppåt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tack Mogge för svaret.
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
D09
M mogge_73 skrev:
Hoppsan Kerstin!!!! Det var inga dåliga värden!

Hej på dig!
Ditt index hamnar på 37,35
Om det var 4060 du hade så ska den klara upp till 60 i index.
Disk 4 ger index 35 och 1135 liter vatten innan backspolning.
Disk 5 ger index 42 och 908 liter vatten.
Den brukar från fabrik ha disk 5 annars är det den du ska testa. Humustalet kan dock variera kraftigt under året och det är inte jättemycket tanninmassa i dom. Så du kanske måste sätta i en tuffare disk också. Men börja på disk 5 och jobba dig uppåt.
Stort tack <3

Ligger diskarna i styrningen eller är det något man byter ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.