Hej!

Jag håller på och ska renovera i köket, kommer flytta radiatorn ca 3 meter från nuvarande plats. VVS teknikern jag har varit i kontakt med dom senaste veckorna för att göra detta jobb har nu gått under jorden, och den närmsta tiden jag kan få av andra är ca en månad bort...

Jag tänkte då att det kanskem är något jag kan göra själv?

Det verkar vara stålrör som kommer upp ur golvet och har läst någonstans att man inte kan koppla på koppar rör före stålrör i vattnets riktning pga någon reaktion mellan materialen, stämmer detta?
Ska man välja elförzinkat stål i stället?

Så vidare till själva kopplingen. Är det bästa sättet att köra klämringskopplingar och bara dra fram nya rör till platsen radiatorn nu ska vara på?

Behöver man tänka på något speciellt?

Tack på förhand!

janwide
Det ska inte vara några problem att blanda stål och koppar i värmesystem. Antar att stålrören är gängade då behöver du klämringskopplingar som är gängade på motsvarande sätt i ena änden.

Alupex (pal) har jag använt på de senaste elementinstallationerna här hemma. Lättjobbat och blir snyggt.

Okej!

Tack för svaren =)
finns det några mer tips att ge, något man kanske inte tänker på som amatör ;D

janwide
O oggeh skrev:
Okej!

Tack för svaren =)
finns det några mer tips att ge, något man kanske inte tänker på som amatör ;D
Du måste såklart sänka trycket i systemet. Lite beroende på var radiatorn sitter så kanske du inte behöver tappa ut allt vatten. Du kan ju lossa försiktigt på något mutter så ser du om det börjar sippra. Gör det det så får du släppa ut lite mer vatten via övertrycksventilen och så vidare.

Den gamla radiatorn är redan borttagen och rören är ”avstängda”

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.