1 260 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Borrat vatten
Vi är 3 hushåll som delar på ett borrat vatten hål. Grannen har pumpen i sin källare vi har hålet. Nu ska vi bygga ett pumphus för grannen vill inte ha det i sitt hus. Hur ska man göra med elen? Vi har betalt grannen förut men dom vill inte ha så, skicka räkning. Hur gör ni andra, har ni ett elabonnemang vid pumphuset? Har ni satt nån givare på hur mycket vatten varje hushåll gör av med? Det finns en mätare hur mycket vi gör av med idag och sen delar vi på de! Hur har ni gjort?
Jag delar vatten till sommarstugan med två andra fastigheter. Brunn och pump finns hos ena grannen. Vi har varsin vattenmätare och det sitter tydligen en elmätare för bara pumpen. Elkostnaden för pumpdriften delas proportionerligt efter förbrukad vattenmängd en gång om året.
Jag har haft stugan i 9 år och fått köpa 2 mätare då den första frös sönder. Kostnaderna för en mätare överstiger vida elkostnaden för alla 9 årens förbrukning tllsammans.
Lägsta och högsta räkning har varit 4 resp. 22 kronor.
Har funderat på att borra egen brunn men det är svårt att motivera det rent ekonomiskt... 
edit: Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart för er att införskaffa separata mätare för att få en exakt förbrukning, eller om alla vinner på att dela lika oavsett förbrukning...?
Jag har haft stugan i 9 år och fått köpa 2 mätare då den första frös sönder. Kostnaderna för en mätare överstiger vida elkostnaden för alla 9 årens förbrukning tllsammans.
edit: Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart för er att införskaffa separata mätare för att få en exakt förbrukning, eller om alla vinner på att dela lika oavsett förbrukning...?
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Vi är 3 fastigheter som delar på ett pumphus. Pumphuset har eget abonemang men grannen som bott här längst står på detta och det faktureras honom tillsammans med hans övriga el, dock separerat på fakturan.
Vi delar helt lika på elen, alltså summan delat på 3.
Min familj använder överlägset mest vatten då vi är fyra i hushållet och de andra är två respektive en men det har aldrig diskuterats nån annan lösning och jag är tyst såklart
Vi delar helt lika på elen, alltså summan delat på 3.
Min familj använder överlägset mest vatten då vi är fyra i hushållet och de andra är två respektive en men det har aldrig diskuterats nån annan lösning och jag är tyst såklart
Japp. Han som har brunnen på sin tomt och därmed också matningen till pumpen kommer över en gång om året med en räkning på typ 17, 4 eller 21 spänn.K Kim73 skrev:
Vi kör samma upp lägg! Brunnen äger jag, grannen äger elen och har en mätare för den. Vi splittar rakt av men här är kostnaderna betydligt högre, närmare 1000 per år - fast då är det permanentboende... I detta ingår ett radonfilter som luftar vattnet 2 minuter innan det går in i hydroforen, luftaren rymmer ca 60 liter så där går mycket ström.
Klicka här för att svara