Hej! Har fjärrvärme i ett radhus från 70-talet. Håller nu på att sätta dit en ny fjärrvärmecentral. Det är superkonstiga mått och dimensioner på de gamla rören som jag nu ersätter med nya rör och kopplingar.
Men nu när jag ska leda fram Fjärrvärme tillopp och Fjärrvärme retur till den nya centralen så fattar jag inte hur jag ska länka ihop de nya 22mm rören med de gamla anslutnignarna.

Hur får jag isär denna koppling?? (De två övermålade längst hit)

Gammal fjärrvärmecentral med övermålade rörkopplingar i ett radhus från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just att lossa kopplingarna sk unionkoppling är enkelt bara att vrida muttrarna moturs sett uppifrån. Men det jag undrar över mer är att du skriver fjärrvärme, är det så får du inte ge dig på den sidan av systemet. Är inte tillåtet och kan vara både farligt höga temperaturer och tryck där.

Nu ser det mer ut som en central i ett sekundärsystem för radhusen och då mer en fråga om att kunna stänga av vettigt och att ansvariga för anläggningen ger ok till jobbet.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Hej GK100 och tack för svar! Jag har försökt med rörtång och stor skiftnyckel. Men det vägrar röra på sig. Jag är lite för rädd att jag drar på fel mutter eller åt fel håll för att ta i allt jag har.
Jag visste inte att man inte får röra på fjärrvärmen. Läste bara om VVS och om det står det att det bara är el som man inte får röra. Tillopp och retur är iallafall avstängt via ventiler.
Returen har jag nu lyckats ordna fram med 22mm till nya centralen. Utan att behöva röra den konstiga kopplingen. Men på Tilloppet så blir jag nog tvungen att få isär den här kopplingen för att sedan sätta en adapter.

Vad är den extremt stora muttern i mitten till för? Den har jag inte rört än då jag inte har ett tillräckligt stort verktyg.

Det är den du ska lossa i så fall, det är enda du kan göra om du inte sågar av rören på en av sidorna. Om centralen ska skrotas kan du kapa de smala ovanför den vinklade plåten. Sen gänga ur stumparna mot muffarna med olika diameter de avsmalnande. Där har du normal invändig rörgängs som det är enkelt att gå vidare från.

Nu får jag ändå upprepa att du tar reda på var värmen kommer från. Tex hur betalar du för den finns mätare? Är det som sagt primär från något värmeverk ska du absolut inte fixa med det. Och är det internt i området kontakta ansvarig, styrelse etc.

Jag fick isär den koppling jag tagit bort nu. Bara för att testa. Det känns dock svårt att hitta någon övergång på en så stor gänga till 22mm klämringskoppling.

Att gänga ur de rören som är ovanför den vinklade plåten är ju faktiskt en bra idé! Gängar jag invändigt eller utvändigt av de rören? Vad köper jag för gängverktyg för att kunna komma åt? Och vad sätter jag för adapter? De är ca 27mm utvändigt och 21mm invändigt. 3mm tjockt gods alltså.

Glömde svara på det sista. Det är en egen slinga i en samfällighetsförening. Jag har mejlat med dom, och de har inte nämnt om något problem.
Angående mätare så sitter det en Kamstrup Multical 601 som automatiskt rapporterar värmeåtgång.

• Gilla
guggen
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja då är det ju ok så långt att det inte är FJV du är och skruvar i så kan du bara stänga av riktigt är det ingen större fara med det. Och för att kunna jobba får du nog ordna lite tillräckligt stora nycklar och rörtänger. Sen skaffa kopplingar till rören du använder och med gänga i rätt dimension att ansluta mot gamla muffarna. Tänk på att det krävs tätning i gängorna tex lin och pasta och att du får öva lite och ta reda på hur man gör de olika momenten rätt.

VVS-installation med etiketterade instruktioner för att kapa rör och gänga ny koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.