Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det 10mm på den gamla blandaren och 10 mm på den nya så kapa av och använd dom gamla kopplingsmuttrarna och köp nya klamringar med förminskning 15-10
Typ såna här borde funka
https://www.bauhaus.se/forminskningssats-klk-15x10mm
Typ såna här borde funka
https://www.bauhaus.se/forminskningssats-klk-15x10mm
Bästa svaret
Klämringskopplingen är en övergång från 15mm klämring till R15 gänga av märket vatette. På en R15 gänga används någon form av halvkoppling. Vilka sådana som lirar med ändarna på slangar med flex-pex får man kolla i respektive halvkopplings monteringsanvisning. Det är inte givet att alla kopplingar fungerar med alla typer av rör och ändar.
Du ska inte ha någon form av förminskning på den kopplingen! Vill du ha klämring i båda ändar istället för halvkopplingar så köper du lämpligen en vatette rak skarv 15-10, skruvar loss kopplingen du har idag, låter klämring och mutter sitta kvar på 15mm röret, och sätter dit 15-10 rakskarven istället.
Hur ser man då skillnad på en rak 15mm klämringskoppling med avskruvad mutter och en 15mm klämringskoppling till R15 övergång? Jo, ur detta perspektivet syns det bäst på att gängan är lettrad, alltså har små spår i sig för att lin eller annat tätningsmaterial ska sitta kvar bättre. Tittar ni på den uppifrån så kommer ni se att det inte finns någon kona för klämringen att klämmas i, utan istället en rakt avkapad rörända.
Du ska inte ha någon form av förminskning på den kopplingen! Vill du ha klämring i båda ändar istället för halvkopplingar så köper du lämpligen en vatette rak skarv 15-10, skruvar loss kopplingen du har idag, låter klämring och mutter sitta kvar på 15mm röret, och sätter dit 15-10 rakskarven istället.
Hur ser man då skillnad på en rak 15mm klämringskoppling med avskruvad mutter och en 15mm klämringskoppling till R15 övergång? Jo, ur detta perspektivet syns det bäst på att gängan är lettrad, alltså har små spår i sig för att lin eller annat tätningsmaterial ska sitta kvar bättre. Tittar ni på den uppifrån så kommer ni se att det inte finns någon kona för klämringen att klämmas i, utan istället en rakt avkapad rörända.
Tackar för mycket bra svar. Det är ju ett 10mm stålrör i änden på softpex så då borde det ju gå bra med en halvkoppling godkänd för stålrör. Är det viktigt att hålla sig till samma fabrikat även när det gäller halvkopplingar som bara tätar mot en plan yta?
Nej, så fort det handlar om rörgänga och plan ända så är friheten total. Det är därför som de flesta system har möjlighet att till slut få en rörgänga och en plan ända med exempelvis en planadapter - förr eller senare måste man koppla mot något annat.
Klicka här för att svara