Har bredbandet sabbat vårat vatten?

3k läst  12 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Sen någon vecka tillbaka är vårat vatten missfärgat. Vattnet är brunt och grumligt men luktar och smakar normalt. Jag har hällt upp ett glas och låtit det stå ett dygn och missfärgningen kvarstår, inget har lagt sig på botten, lite googlande tyder på att det är humus.

Vi har grävd brunn och sista vattenprov gjordes strax innan vi flyttade in i huset i april, då utan anmärkning. Även tidigare vattenprover har varit utan anmärkning.

De tidigare ägarna berättade att vattnet kunde bli missfärgat när det regnat mycket under en period men att det alltid gått tillbaka till normalt efter en stund.

Brunnen ligger i lätt sluttning med trädgårdsland uppåt i sluttningen och ett dike längre ner i sluttningen.
    Strax innan inflytt lades bredbandsfiber in vid diket och firman fyllde igen hålet och därmed även diket.

Min teori är att när diket försvann blir marken mer mättad med vatten och tar sig då in i brunnen.
    Kan det stämma?

Kan det har att göra med att vi bökat runt i rabatterna längre upp i sluttningen?

Det finns även ett gärde med sädesslag bortanför diket, där det besprutats med bekämpningsmedel, kan det ha med det att göra?

Jag öppnade brunnslocket och kikade ner och det ligger lite skräp på ytan.
    Kan jag gå ner i brunnen och städa upp det jag kommer åt? Kanske rensa pumpen?

Bör vi köpa humusfilter?

Tacksam för svar och tips!

2. G
    Medlem · Nivå 7
    Börja med att hinka upp vatten - är det missfärgat? Jag tänker att gamla rör kanske släpper rost / avlagringar?

• Laddar…
  3. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Du skrev:
    "De tidigare ägarna berättade att vattnet kunde bli missfärgat när det regnat mycket under en period men att det alltid gått tillbaka till normalt efter en stund. "

Så ska det inte vara!
    Brunnen behöver åtgärdas! Regnvatten ska inte komma in och grumla vattnet!

4. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Menar du att de fyllde igen ett befintligt dike i samband med fiberdragningen?
    Det låter fel på många sätt och vis oavsett om det är orsaken till ert problem.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Ja, diket måste också återställas, men det var dåligt redan innan, ytvatten får inte ta sig in i brunnen.

6. B
    Medlem Nivå 7
    Jag tror det är bakterier, dom livnär sig på fiber...
    *Trumvirvel*

7. T
    Medlem · Nivå 9
    IP-Only bakterier... :D

Som sagt ovan, ytvatten ska inte komma ner i en grävdbrunn.
    Kontrollera att brunnens lock inte är nedanför omgivande mark. Dvs det får inte luta in mot brunnen precis runtom.
    Sen kan det vara att väggarna i brunnen är otäta. Öppna och titta ner. Rötter eller dyligt?

Vi hade också dåligt vatten innan vi fixade topp och lock.
    Fanns en lång stor spricka i locket + att hela toppen hade satt sig. När vi höjde med en 30cm cementring + ett nytt lock så fick vi klart vatten.

8. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Är det inte virus?
    (häpp! ;):crysmile:)

9. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar (och torra skämt)!

Jag ringde grävfirman och de kom ut direkt och grävde nytt dike.

Jag har också vart nere i brunnen och kan konstatera att det läcker mellan ringarna, så nu blir det till att lagning och en ordentlig tvätt på insidan! :)

• Laddar…
  10. Axbard_89
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag fick liknande problem i våras när kärlen släppte. Vårat vatten började smaka jordaktigt.
    Jag har sett att det blev avrinningar mellan två ringar i min brunn.

Jag har planerat att gärva upp runt dessa och sätta byggplast så det inte kan tränga igenom vatten vid kärllossning / kraftingt regn. Samt bygga upp runt brunnen så det alltid slutar neråt så att vatten kan rinna undan istället för in i brunnen.

//Tobias

11. K
    Medlem Nivå 1
    Vilka kärl var det som släppte? Nattkärlet?

12. Axbard_89
    Medlem Nivå 2
    opps! Ser mitt fina stavfel...

13. M
    Medlem · Nivå 9
    Ta en vattenanalys på vattnet om du är orolig för påverkan från odling. Grävda brunnar har ofta lågt ph-värde och kan då ge korrosion på ledningsnätet. Känns igen på att det blir gröna missfärgningar i kopplingar och skarvar. Påminner lite om ärgning på bilbatterier.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: