Tjo! Jag har en borrad brunn på min tomt. Brunnen borrades troligen för över 30 år sedan och har enligt uppgift från fastighetens förra ägare aldrig använts, eftersom flödet var för dåligt för att räcka till åt dåvarande familjen. Man valde då att i stället gräva ner en PEM-slang från grannfastigheten som har brunn med bra kapacitet.

Jag vill nu testa min borrade brunn och tänker att den kanske kan räcka utmärkt om jag kompenserar för den långsamma tillrinningen med en extra stor hydrofortank/hydropress. För att få vettiga driftintervall på djupbrunnspumpen har jag tänkt att välja en relativt liten sådan på 400-600 watt enfas 230V. En fördel jag då får på köpet är att det blir lättare att driva pumpen med elverk och/eller batteri via en inverter.

Borrhålet har jag nyligen inspekterat och lodat djupet till 83 meter. Foderröret är av plast och vattenytan några meter ner i berget. Hålet har en hel del "skägg", alltså något slags spretig blek "biologisk verksamhet" som skulle kunna vara alger eller vattenlevande växter/rötter/skott. Jag lodade brunnsdjupet i mörker och släppte då ner en liten ficklampa tillsammans med sänket. Det var inga problem att komma förbi "skägget", men det känns inte som något jag vill ha i mitt framtida dricksvatten.

Jag funderar på om jag kan rensa borrhålet genom att sänka ner en sotarviska med lod, skrubba hålets väggar och sedan spola upp "junket" med en nedsänkt PEM-slang som jag matar med vatten från en intilliggande grävd brunn på min egen fastighet. Om borrhålet sedan ger så pass mycket vatten att jag vill ta det i drift är tanken att montera ett vattenfilter med aktivt kol, åtminstone en tid tills situationen i hålet stabiliserats.

Y
Vissa spolbilar är avsedda (rena slangar) för att spola vattenbrunnar vilket troligen gör mer rent än vad man själv lyckas göra - för en relativt låg kostnad. Många med nya brunnar får ta in spolbilar också för riva runt lite och få igång flödet.

Sedan fick jag rådet att hälla i några droppar kemikalier vilket jag gjorde, tror det var klorin men minns inte. Utöver det är det lämpligt att ha en bra tätning ovanpå foderröret så inte skit och regnvatten kommer ner (vet inte hur din brunn serut) fast samtidigt ska den ha ventilation också.

Redigerat:
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.