Jag har en äldre toalettstol (modell Cito) av IFÖ:s fabrikat Cito som behöver en ny bottenventil. Lyckades improvisera en bottenventil för ett tag sedan, men den håller inte ordentligt tätt. En orginalventil tycks omöjlig att hitta på marknaden. Gummiringen finns fortfarande att köpa, men plastkupan den sitter på verkar utgången. Vet någon något knep att fixa en fungerande bottenventil på annat sätt? Är någon ventil av annat fabrikat användbar? Kan man fästa ett ventilsäte, från annan ventil över utloppet i cisternens botten med silikon eller annan tätningspasta.:oops:

H hans lindquist skrev:
Jag har en äldre toalettstol (modell Cito) av IFÖ:s fabrikat Cito som behöver en ny bottenventil. Lyckades improvisera en bottenventil för ett tag sedan, men den håller inte ordentligt tätt. En orginalventil tycks omöjlig att hitta på marknaden. Gummiringen finns fortfarande att köpa, men plastkupan den sitter på verkar utgången. Vet någon något knep att fixa en fungerande bottenventil på annat sätt? Är någon ventil av annat fabrikat användbar? Kan man fästa ett ventilsäte, från annan ventil över utloppet i cisternens botten med silikon eller annan tätningspasta.:oops:
Hej
Kolla in NGL Vatten- & Energiteknik där kan du hitta en hel spolanordning som troligen passar din WC

Tack för högintressant tips Sgoran! Har sparat adressen till det föreslagna företaget i Linköping i datorn. Idag hittade jag en VVS-butik i Hosjö utanför Falun, som hade en del reservdelar till både IFÖ och IDO toalettstolar av äldre modeller. Därutöver hade butiken en rejäl skrothög, med många gamla spolmekanismer av allehanda fabrikat. Butiksinnehavaren - en rörmokare av gamla stammen - ville först inte ta betalt för skrotdelarna, men jag övertalade honom till sist. Nu ter sig WC-situationen här hemma mer hoppfullt.:D

H hans lindquist skrev:
Tack för högintressant tips Sgoran! Har sparat adressen till det föreslagna företaget i Linköping i datorn. Idag hittade jag en VVS-butik i Hosjö utanför Falun, som hade en del reservdelar till både IFÖ och IDO toalettstolar av äldre modeller. Därutöver hade butiken en rejäl skrothög, med många gamla spolmekanismer av allehanda fabrikat. Butiksinnehavaren - en rörmokare av gamla stammen - ville först inte ta betalt för skrotdelarna, men jag övertalade honom till sist. Nu ter sig WC-situationen här hemma mer hoppfullt.:D
Står inför nytt WC-problem. Vill byta hela bottenventilen på husets andra toalettstol, en gammal IDO. Verkar ofrånkomligt att ta loss hela spolcisternen, för att kunna byta spolventilen av prima bron i cisternbottnen. Har tagit bort muttrarna på mässingskruvarna, som håller ihop cistern och toalettstol. Dock, cisternen verkar "fastklistrad" med något slags porslinskitt. Hur få bukt med detta? Vet någon hur "dom stora grabbarna", dvs proffsen, gör? Att driva in träkilar mellan cistern och stol torde garanterat resultera i att porslinet spricker. Vill gärna ha förslag på någon quick fix, som enkelt löser problemet.:rolleyes:

Y
Låt bli att skruva isär, putsa upp ringen med fint sandpapper, och en ny boll/"ventilsäte packning". ;)

Eller fisklina för att såga i den upplevda fogmassan

Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Låt bli att skruva isär, putsa upp ringen med fint sandpapper, och en ny boll/"ventilsäte packning". ;)
Kruxet är att ventilstyrningen av brons har havererat. Skaffade en ny av plast som passar, men först måste jag skruva bort bronsringen, som sitter fast med oåtkomliga muttrar på cisternens undersida. Utan ventilstyrning (ser ut som ett upp-och-nedvänt "U") sluter inte ventilbollen tätt. Min plan är att ta loss cisternen, ta bort bronsringen och skruva fast ny bottenventil av plast, lägga på silikontätning och montera tillbaka cisternen. Problemet är, hur jag ska få loss cisternen.:)

Y
För att lossa silikonlimmade toaletter ifrån golv så är fiskelina ett förslag.
Det bör fungera även att såga loss cisternen utan orsaka skador. :)

Y Yrrol skrev:
För att lossa silikonlimmade toaletter ifrån golv så är fiskelina ett förslag.
Det bör fungera även att såga loss cisternen utan orsaka skador. :)
Hej Yrrol. Tack för spännande tips! Nu har jag hittat jag på en metod att byta bottenventilen utan att ta loss cisternen från stolen. Jag borrade bort skallarna på de båda skruvarna, som håller fast ventilsätet (en bronsring) i cisternbottnen, på IDO:s äldre modeller. Grejen är att de nya skruvarna istället monteras med skallen nedåt och muttrarna på det nya ventilsätets ovansida. Lite pilligt att lirka upp skruvarna underifrån och trycka dem genom packningens skruvhål, men sedan håller packningen dem på plats, så att man kan montera den nya bottenventilen, som är av plast. Under såväl skruvskallar som muttrar bör finnas koppar- eller mässingsbrickor. Kan tillverkas av gamla koppar/bronsmynt, om inte riktiga brickor finns till hands.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.