Hej, ska fixa en sak under golvet i vardagsrummet... och eh, måste nog ta bort elementen undre fönsterna. Totalt 3 element. Är det bara att ta skiftnyckeln på de två nedre rören? Det är ju klämringar om jag förstått rätt.

På värmepannan borde man väl kunna stänga av uppvärmningen helt i huset bara?
Kanske även cirkulationspumpen? Eller ska jag snarare stänga framledningsventilerna?

Har för mig värmekillen sa det en gång att det är superenkelt. Man behöver inte tömma hela systemet på vattnet för att ta loss elementen.

Måste ha detta löst asap inför helgledigheten. Någon som kan förklara vad jag ska göra?

• Anslutningsrör och ventiler i metall för ett värmeelement, med synliga klämringar, nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Om radiatorkopplet kan sitta kvar och bara elementet tas bort, stänger man ratten/termostaten på tilloppet och lossar locket på fördelaren och skruvar in/stänger käglan i fördelaren. https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/11/ANVKRURVM-rev.6.pdf
Sedan lossar man muttrarna mot elementet lite och tömmer det på vatten innan det demonteras..

Behöver du även ta bort radiatorkopplet, behöver systemet tappas ner till golvnivå.
Pumpen stoppas och ev. ventiler på tillopp och retur stängs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.