989 läst ·
9 svar
989 läst
9 svar
Hur får jag loss avloppsrör i gjutjärn med blyskarv?
Har bytt alla avloppsrör ovanför källargolven. Gick ganska lätt om jag borrade ut blyt i skarven och sedan vickade lite på rören till skarven släppte.
Ska byta rören under källargolvet men vill bara såga ut en ränna lite bredare än rören. Funderar på hur jag får loss skarvarana . Lite problematiskt med röret som försvinner ut ur huset vill helst inte bryta sönder den skarven. Funderar på om jag ska använda en gasolbrännare och försöka smälta blyet. Kanske inte så nyttigt med ångor från smält bly.
Övriga rör verkar vara tillverkade av gjutjärn så där kan jag bara ta en tung slägga och krossa rören.
Funderar på rören från huset till huvudrören är tillverkade av gjutjärn eller kan det som i huvudledningen vara betongrör.. När jag besökte Biltema såg jag att det finns gummimuffar som man kunde trä mellan gamla och nya rör och så kunde man dra åt en slangklämma men slangklämman är tillverkad at metall och är bara några mm tjock så den slangklämman borde rosta sönder och bli otät på några år. Vill helst inte ha in bajs och kissvatten under huset. Eller kan jag gjuta in muffen i ett lager betong?
Ska byta rören under källargolvet men vill bara såga ut en ränna lite bredare än rören. Funderar på hur jag får loss skarvarana . Lite problematiskt med röret som försvinner ut ur huset vill helst inte bryta sönder den skarven. Funderar på om jag ska använda en gasolbrännare och försöka smälta blyet. Kanske inte så nyttigt med ångor från smält bly.
Övriga rör verkar vara tillverkade av gjutjärn så där kan jag bara ta en tung slägga och krossa rören.
Funderar på rören från huset till huvudrören är tillverkade av gjutjärn eller kan det som i huvudledningen vara betongrör.. När jag besökte Biltema såg jag att det finns gummimuffar som man kunde trä mellan gamla och nya rör och så kunde man dra åt en slangklämma men slangklämman är tillverkad at metall och är bara några mm tjock så den slangklämman borde rosta sönder och bli otät på några år. Vill helst inte ha in bajs och kissvatten under huset. Eller kan jag gjuta in muffen i ett lager betong?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vad menar du med övriga rör? Har du blyfyllda skarvar så är det gjutjärnsrör. Dessa är enklast att mosa med slägga och plocka bort......eller vill du ha rördelarna hela och spara dem?
Det är röret som går ut från huset eftersom jag vill vänta med att gräva upp garageuppfarten. Vet inte heller om röret mellan huset och gatan är cementrör för kommunens avloppsrör i gatan är betongrör. Är sugen på att riva garaget och bygga en altan ca 1 meter över markytan och gräva ner en biograf med måtten 5x 7 meter och takhöjden ca 3 meter. Vill avvakta med röret under garageuppfarten tills jag vet om jag kan få bygglov till biograf och studiorummet.S Stefan1972 skrev:
Förvisso rätt jobbigt att såga i gjutjärnsrör, men skit i gjutjärnsrörets muff och såga av röret i stället så att du får slätände mot slätände där du skarvar med en passande gummimuff.
En gummimuff av rimlig kvalitet skall tåla att ligga i mark. Var Biltemas prylar sen ligger på kvalitetsskalan kan ju diskuteras.
En gummimuff av rimlig kvalitet skall tåla att ligga i mark. Var Biltemas prylar sen ligger på kvalitetsskalan kan ju diskuteras.
Blygaserna är inte farliga i så där låg dos. När jag arbetade på ett blyverk så var det öppna kittlar och man tog blodprover löpande, ytterst få personer hade höga doser bly i blodet.
Det var dock värre när man skottade blyslig för hand utan mask, då tappade arbetarna tänder mm. Det kan man läsa mer om här:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1526968/FULLTEXT01.pdf
Det var dock värre när man skottade blyslig för hand utan mask, då tappade arbetarna tänder mm. Det kan man läsa mer om här:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1526968/FULLTEXT01.pdf
Jepp är riktigt, men en skarv mellan gjjutjärn och plast, gör att det blir en kant på järnet som skit/papper fastnar på. Det ska vara en plastmuff som går in i gjutjärnet min ca 5 cm. Skarven kan med fördel gjutas runt med en kaka betong på 10 cm. Går det gjutjärn ut genom grunden skulla jag avvakta med att lägga igen golvet på ca 50 X 50 cm. Då kan gjutjärnet tas bort och plast anslutas genom instick från utsidan.C cpalm skrev:Förvisso rätt jobbigt att såga i gjutjärnsrör, men skit i gjutjärnsrörets muff och såga av röret i stället så att du får slätände mot slätände där du skarvar med en passande gummimuff.
Jo, men om man tittar på en industri och hur saker görs där nuförtiden så kan man vara rätt säker på att de ämnen som hanteras är relativt ofarliga om man har samma typ av skyddssutrustning som de har. Det var det som var poängen med mitt inlägg.C cpalm skrev:
Företagsläkaren som upptäckte Rönnskärssjukan (som inbegrep bland annat arsenikförgiftningar och blyförgiftningar) gjorde ett jättebra jobb och arbetsgivaren var absolut inte emot det arbete han gjorde, snarare tvärtom - de ville ju behålla sin arbetskraft som var erfaren. Det framställs ofta som att arbetsgivarna inte brydde sig om personalen, men det var helt enkelt inte sant. De visste bara inte bättre, men när de blev varse så gjorde de också saker åt det.
Klicka här för att svara