Har hittat ett större parti PEM slang med gul rand som jag kan köpa billigt, men hittar inget entydligt om den är godkänd för dricksvatten eller inte.
Uponors variant med gul stripe är godkänd för dricksvatten, men hittar inget för Pipelife.
Behöver även till tryckluft och som kabelrör, men ska jag köpa 4,2km så vore det bra om den funkar för vatten också...
PE100 SDR11 25x2,3

Jag är rätt säker på att det är samma plast men att man medvetet valt att inte klassa den för dricksvatten.

J

Blå stripe är för dricksvatten:​

Vilken färg märkning ska det vara på PEM slangen?

Det spelar egentligen ingen roll men det kan vara bra att hålla isär så att man inte blandar ihop när man ska kapa en befintlig slang i en grop med flera slangar med ,dricksvatten, avlopp, fiber och el.
När man gör en anslutning till ett gemensamt nät är det krav.
– Blå stripe används för dricksvatten
– Brun stripe används för smutsigt vatten tex för spillvatten
– Gul stripe används för gas
– Grön stripe används optofiber

https://www.avloppscenter.se/produkt-kategori/tryckror-pem-delar/pem-slang/

F fribygg skrev:
Jag är rätt säker på att det är samma plast men att man medvetet valt att inte klassa den för dricksvatten.
Ja, det tror jag också. Men det hade varit skönt att få det på "papper" om jag ska använda den till vatten lite "här och där".
Egentligen bara poolhuset som faktiskt är dricksvatten, annars mest bevattning och annat, typ 200m tryckluftsledningar i garaget.
Men kan bli att sonen bygger ett hus 150m från vårt hus och då hade det varit bra att dra 4-5st slangar för vatten dit och slippa borra egen brunn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.