1 120 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Har någon erfarenhet av FANN Grey BDT?
Vi har en Fann bdt biobädd anläggning nedgrävd ca 2018. Vår fläkt går ca en kvart 4 ggr per dygn. Den ska tömmas vart 5 år och kräver ingen service eller så. Anläggningen luktade ca ett år från och till men numera är den luktfri och ligger (tyvärr) alldeles intill vårt attefallshus så man hör ju fläkten då och då när man är i närheten. Det enda bekymmer som vi haft med den var att vi fick in lukt från den via vår tvättmaskinsavlopp men det löste jag med ett extra vattenlås för ett par hundralappar. Alltså via avluftningen till taket. Vår bdt frös också första året pga av en kass entreprenör så vi fick gräva om gropen med en annan entreprenör och sedan dess fungerar allt som det ska. Anläggningen ligger på Bokenäs i UA kn.
Hoppas denna info kan vara lite vägledning.
/B
Hoppas denna info kan vara lite vägledning.
/B
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det finns minireningsverk som är i stort sett luktfria - jag har en för full avlopp (BDT+Closett) som bygger på vattenlabyrint-tekniken (VFL) med aktiv ältande slam och finns hos i alla fall 5 olika 'tillverkare'/varumärken - alla med samma grundprincip (samma patent) men med detaljskillnader, många av dom har luftpumpen nere i själva verket.
Dessa drar runt 700 Wh/dygnet för pumpen med normalprogrammet och det är väldigt lite i dessa som kan krångla.
I ditt fall med enbart BDT så är förutsättningarna lite annorlunda med relativt lite fosfor och nitrater, men mycket energi i form av olika fetter, proteiner (som hudavskrap och urtvättad fett från hår vid dusch) och kolhydrater (som när man skalar potatis), även tensider från tvål/schampo, tvättmedel, diskmedel och rengöringsmedel kan i slutändan räknas som 'fett/olja' i avseende syreförbrukande ämnen (BOD) i avloppsvattnet.
BDT-vatten innehåller ungefär 60% av BOD i den totala mängden avlopp från en standardperson och därmed kan man inte skala ned avloppets syresättande delar så mycket som man kanske tror för 'bara lite diskvatten', speciellt om det också fins tvättmaskin, dusch/bad och diskmaskin som belastare.
Men jag skulle i ditt läge verkligen allvarligt fundera på en full avlopp (BDT + Closett) om kommunen går med på det och du slipper din septitank (och kanske kan använda platsen av den för den nya reningsverket) och det räcker med bara en tömmning per år, (minireningsverk av min typ skulle kunna köras flera år mellan tömmningarna men kommunen vill inte det...).
Och har du inte förhöjda krav så förordas åter igen klassisk 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd om markförhållanden medger det och kommunen inte stretar emot. Absolut minimum brukar vara 2.5 m² infiltrering för BDT (men borde vara 6 m² om man ser till andelen BOD för BDT i avloppet), 10 m² för full avlopp, men oftast vill eller kommunen kräver att ha minst dubbla ytan för att minska på markbelastningen och med detta längre hållbarhet
ha allt klart med kommunen och fått avloppstillståndet innan du börja gräva eller beställa hem saker.
Dessa drar runt 700 Wh/dygnet för pumpen med normalprogrammet och det är väldigt lite i dessa som kan krångla.
I ditt fall med enbart BDT så är förutsättningarna lite annorlunda med relativt lite fosfor och nitrater, men mycket energi i form av olika fetter, proteiner (som hudavskrap och urtvättad fett från hår vid dusch) och kolhydrater (som när man skalar potatis), även tensider från tvål/schampo, tvättmedel, diskmedel och rengöringsmedel kan i slutändan räknas som 'fett/olja' i avseende syreförbrukande ämnen (BOD) i avloppsvattnet.
BDT-vatten innehåller ungefär 60% av BOD i den totala mängden avlopp från en standardperson och därmed kan man inte skala ned avloppets syresättande delar så mycket som man kanske tror för 'bara lite diskvatten', speciellt om det också fins tvättmaskin, dusch/bad och diskmaskin som belastare.
Men jag skulle i ditt läge verkligen allvarligt fundera på en full avlopp (BDT + Closett) om kommunen går med på det och du slipper din septitank (och kanske kan använda platsen av den för den nya reningsverket) och det räcker med bara en tömmning per år, (minireningsverk av min typ skulle kunna köras flera år mellan tömmningarna men kommunen vill inte det...).
Och har du inte förhöjda krav så förordas åter igen klassisk 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd om markförhållanden medger det och kommunen inte stretar emot. Absolut minimum brukar vara 2.5 m² infiltrering för BDT (men borde vara 6 m² om man ser till andelen BOD för BDT i avloppet), 10 m² för full avlopp, men oftast vill eller kommunen kräver att ha minst dubbla ytan för att minska på markbelastningen och med detta längre hållbarhet
ha allt klart med kommunen och fått avloppstillståndet innan du börja gräva eller beställa hem saker.
Redigerat:
Alltså, stort tack för alla svar — och en nyttig läxa till mig att ställa frågor här mycket tidigare! Jag inser hur många sömnlösa nätter jag hade kunnat undvika om jag hade ställt den här frågan för ett halvår sen…X xxargs skrev:Det finns minireningsverk som är i stort sett luktfria - jag har en för full avlopp (BDT+Closett) som bygger på vattenlabyrint-tekniken (VFL) med aktiv ältande slam och finns hos i alla fall 5 olika 'tillverkare'/varumärken - alla med samma grundprincip (samma patent) men med detaljskillnader, många av dom har luftpumpen nere i själva verket.
Just nu, dock, för att förklara mitt läge, så står grävmaskinen redan på plats och väntar på att fortsätta — lov är givet och baserar sig på den här tekniken (rätt eller fel).
Efter att det visat sig att berget kom i dag efter mindre gräv än alla trodde så behövs nu en tank med lägre höjd (Fann föreslaget) än den redan beslutade som hade ”självdrag” utan kompressor.
Tack för all input — jag tror min samlade bild är att jag nog ska titta runt på andra liknande tankar. Och se vad jag kan hitta som är både tyst, lågt i höjd, och okej med min kommun…
mm... faktiskt tvärt om - ren luft mättad med vattenånga är något lättare än ren torr luft vid samma temperatur.Claes Sörmland skrev:
Hade det varit som du skrivit så hade det inte funnits någon existens som hade kunna skriva om det på detta forum, och heller inga moln på himlen eller regn ;-)
Däremot kan du ha rätt på sätt och vis ändå om uppkommande luften förutom fukten innehåller högre halt av koldioxid från omsättningen i brunn och infiltrering och då tynger luften mer än vattenångan lättar. - har dock inte koll på hur mycket CO2-halten måste vara högre för att kompensera vattenångans och ev. metangas lyftverkan på luften som finns i avloppsluften.
Har sett på bryggerierna utsläpp av jästgaser av nära ren koldioxid faller som vattenflod från utsläppen och i bra väder mycket synligt i form av ljusbrytning och hägringseffekter hur det rinner ned efter väggarna från utsläppen och splashar ut på marken - av någon anledning så var det hela avstängt så att folk inte skulle kunna gå in i närområdet av det... och en sak till - det luktar mycket finkel om denna koldioxid som rinner ut.
Redigerat:
Ja, det borde jag ju ha insett, även jag har ju kokat vatten.X xxargs skrev:mm... faktiskt tvärt om - ren luft mättad med vattenånga är något lättare än ren torr luft vid samma temperatur.
Hade det varit som du skrivit så hade det inte funnits någon existens som hade kunna skriva om det på detta forum, och heller inga moln på himlen eller regn ;-)
Däremot kan du ha rätt på sätt och vis ändå om uppkommande luften förutom fukten innehåller högre halt av koldioxid från omsättningen i brunn och infiltrering och då tynger luften mer än vattenångan lättar. - har dock inte koll på hur mycket CO2-halten måste vara högre för att kompensera vattenångans och ev. metangas lyftverkan på luften som finns i avloppsluften.
Har sett på bryggerierna utsläpp av jästgaser av nära ren koldioxid faller som vattenflod från utsläppen och i bra väder mycket synligt i form av ljusbrytning och hägringseffekter hur det rinner ned efter väggarna från utsläppen och splashar ut på marken - av någon anledning så var det hela avstängt så att folk inte skulle kunna gå in i närområdet av det... och en sak till - det luktar mycket finkel om denna koldioxid som rinner ut.
Men faktum kvarstår, det luktar ofta från avlopp när den unkna luften följer fasader. Så problemet är detsamma för TS trots den av mig dåligt beskrivna fysiken. Men vi får väl skylla på vinden då.
Du kan nog ha rätt ändå att odörerna kan sjunka på oönskat sätt, vinden är ju en som blandar upp det i luften i stor volym och virvlarna av det kan nå marknivå, sedan om luften är CO2-rik så blir den tung av den orsaken också.
Det behövs så löjligt lite för många av ämnena bakom odörerna för att det skall noteras - tex. svavelväte som folk reagera vid 0.03-0.05 ppm i luft, det finns doftämnen som näsan reagerar på vid 1 miljondel av nivåerna för svavelväte, där 1 gram skulle osa ned många kubikkilometer med luft, vilket typ sulfitkokande pappersbruk, där en hel trakt flera mil bort i vindriktningen stinker ned för att bruket avger några enstaka gram kaptaner per timme i ångan som stiger iväg
Etymerkaptan som används för att luktsätta gasol/stadsgas och vi pratar om enstaka gram tillsats per ton gasol för att det skall stinka alarmerande kraftigt vid redan 1/5 del av lägsta explosiva utblandningen i luft, och det är en av de snällare doftämnena...
Det behövs så löjligt lite för många av ämnena bakom odörerna för att det skall noteras - tex. svavelväte som folk reagera vid 0.03-0.05 ppm i luft, det finns doftämnen som näsan reagerar på vid 1 miljondel av nivåerna för svavelväte, där 1 gram skulle osa ned många kubikkilometer med luft, vilket typ sulfitkokande pappersbruk, där en hel trakt flera mil bort i vindriktningen stinker ned för att bruket avger några enstaka gram kaptaner per timme i ångan som stiger iväg
Etymerkaptan som används för att luktsätta gasol/stadsgas och vi pratar om enstaka gram tillsats per ton gasol för att det skall stinka alarmerande kraftigt vid redan 1/5 del av lägsta explosiva utblandningen i luft, och det är en av de snällare doftämnena...
Hej, har en liknande situation som dig. Vilken lösning för BDT avloppet landade du i?F Fänrik Fjun skrev:Alltså, stort tack för alla svar — och en nyttig läxa till mig att ställa frågor här mycket tidigare! Jag inser hur många sömnlösa nätter jag hade kunnat undvika om jag hade ställt den här frågan för ett halvår sen…
Just nu, dock, för att förklara mitt läge, så står grävmaskinen redan på plats och väntar på att fortsätta — lov är givet och baserar sig på den här tekniken (rätt eller fel).
Efter att det visat sig att berget kom i dag efter mindre gräv än alla trodde så behövs nu en tank med lägre höjd (Fann föreslaget) än den redan beslutade som hade ”självdrag” utan kompressor.
Tack för all input — jag tror min samlade bild är att jag nog ska titta runt på andra liknande tankar. Och se vad jag kan hitta som är både tyst, lågt i höjd, och okej med min kommun…
Jag fick till slut en 4evergreen BDT-på-burk i en lägre modell — samma produkt som den som återfinns på hemsidan, men med andra dimensioner (längre på längden men lägre på höjden, så fungerar i grundare mark). Tio-femton tusen dyrare, och lite fulare ovan mark pga två brunnslock istället för ett, men ibland har man ju inget val.L L.I skrev:
Däremot visar det sig såhär efter tre månader att de som varnade mig för lukten hade rätt — utloppet för avluftning ska enligt manualen sitta "snöfritt", så hos mig har man lämnat ett (för övrigt ganska gräsligt) rör mitt i trädgården på cirka en halvmeters höjd.
Röret kan säkert gömmas i buskar framöver, men det är alldeles uppenbart att varje gång nytt vatten kommer in — diskmaskinen jobbar, någon tvättar händer — så flyttas vatten runt i kamrarna och gas trycks ut. Det luktar inte alls kul. Och då har det ändå inte varit altansäsong sedan burken kom på plats, så jag är lite bekymrad...
Mina tips, således: Var uppmärksam på var utluftning sätts, och placera det så långt från hus som bara möjligt. Om den nuvarande lukten består, så räcker inte ens "på andra sidan huset" — höjd är förmodligen viktigare, för lukten tycks leta sig fram överallt (inklusive runt hörn, högst oväntat).
@Bono_R — ser att du nämnde ovan att din Fann BDT "luktade i början" — hur länge höll det i sig? Jag har inte fått någon hint om att min BDT-på-burk behöver en inkörningsperiod för att komma igång, men det vore ju alltid något att sätta hoppet till... Var det förväntat att din skulle lukta ett tag och sedan sluta?
Hej
Lukten höll i sig ca ett år vill jag minnas. Men numera är det tämligen luktfritt från vår bdt. Men vid något tillfälle har grannens bdt skickat ut viss lukt. Den ligger precis i vindriktningen från väst i förhållande till vårt hus men som tur är är det sällan.
Lukten höll i sig ca ett år vill jag minnas. Men numera är det tämligen luktfritt från vår bdt. Men vid något tillfälle har grannens bdt skickat ut viss lukt. Den ligger precis i vindriktningen från väst i förhållande till vårt hus men som tur är är det sällan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Barlinek 1-stav Vintage 130 mm från Byggmax. Erfarenhet någon ?
Golv -
Någon med erfarenhet av värmepumpsberedare?
Värmepumpar -
Bygga vinterisolerat uterum. Någon som har erfarenhet av plintar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Jag har ansökt om ingrepp i fornlämning. Har någon erfarenhet av det?
Fritidshus -
Bryta färg själv - har någon erfarenhet?
Färg, Måla & Tapetsera