Hej
Jag behöver hjälp med att välja filter till mitt vatten från en grävd brunn. Bor i ett litet hus på 58kvm där jag bor själv. Det finns ju en uppsjö 😉av olika filter i olika prisklasser! Så söker erfarenhet av er som kan. Ytan är också begränsad. Ska jag lägga 40-50 000 på detta eller finns det något billigare. Ibland är inte dyrast bäst.
Jag hade hög halt av bly i kranen men gjorde en ny analys med vattnet från brunnen och då blev det bättre.
Hjäääälp 🙄en förvirrad kvinna 😊
Jag behöver hjälp med att välja filter till mitt vatten från en grävd brunn. Bor i ett litet hus på 58kvm där jag bor själv. Det finns ju en uppsjö 😉av olika filter i olika prisklasser! Så söker erfarenhet av er som kan. Ytan är också begränsad. Ska jag lägga 40-50 000 på detta eller finns det något billigare. Ibland är inte dyrast bäst.
Jag hade hög halt av bly i kranen men gjorde en ny analys med vattnet från brunnen och då blev det bättre.
Hjäääälp 🙄en förvirrad kvinna 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligt har jag hört att bly kommer ofta från äldre rörsystem så kanske en väg att gå. En vvs montör kan nog besiktiga detta. Gränsvärdet på 5 mikrogram är nytt sen 2023 och du ligger strax över detta. Före 2023 var gränsen 15 mikrogram. Men har man småbarn så skall man inte chansa
Mässing för VVS/vatten hade förr tillsats av en smula bly i legeringen för att tåla bättre mot avzinkning och med det förhindra att mässingsdetaljer går sönder efter x antal år när dessa omvandlades till porös koppar när man har aggressivt eller förhöjd salthalt i vattnet.
Tack! Har du tips på något filter?H Håbbe01 skrev:
Tack! Har du tips på filter?X xxargs skrev:
Blir nog billigare att byta ut det som skapar problemet istället för att filtrera det men som alla som säljer filter så är det prisförfrågan som gäller exW Widmarkss skrev:
https://aquagruppen.se/produkter/blyfilter/blyfilter-pb
Ja vattnet smakar ok! Det första större provet är tagit ur kökskranen där bly och mangan var otjänligt. Fick då tips av företaget som utförde analysen att ta ett nytt prov på brunnsvattnet på bly och det var ok!Karrock skrev:
Kan också säga att jag hade en hydrofon från 2006 som nu är utbytt till en pump i brunnen. Röris som var här trodde inte att rören var boven. Kanske hydroforen men inte säkert sa han. Röris vill sätta in ett filter för 33000 +arbete och jag tycker det är mycket pengar.. sen är det klart viktigt att vattnet är rent och tjänligt.
Hur är det med nya kopparrör? Samma där?H Håbbe01 skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
1. Du har bly i kranen.
2. Du har inte bly i brunnen
Då tillkommer bly på vägen mellan brunnen och kranen.
Som @xxargs skrev ovan så var det förr vanligt med lite bly i mässingslegeringar (edit: och ev lödda skarvar). Mässing har du i rörkopplingar och blandare, men inte så många andra komponenter.
Rörisen vill sälja dig ett filter för 33000kr som du måste underhålla på något vis, betala för ny filtermassa/motsvarande. Hålla koll på. Ta nya prover för att se att det fungerar. Allt detta när det är fullt rimligt att felet kan åtgärdas med att byta blandare som du tar dricksvatten ur, och kopplingar nära hydroforen.
Manganet lär du inte behöva oroa dig över.
Som @xxargs skrev ovan så var det förr vanligt med lite bly i mässingslegeringar (edit: och ev lödda skarvar). Mässing har du i rörkopplingar och blandare, men inte så många andra komponenter.
Rörisen vill sälja dig ett filter för 33000kr som du måste underhålla på något vis, betala för ny filtermassa/motsvarande. Hålla koll på. Ta nya prover för att se att det fungerar. Allt detta när det är fullt rimligt att felet kan åtgärdas med att byta blandare som du tar dricksvatten ur, och kopplingar nära hydroforen.
Det är inte kopparen eller ev. järnrören som är problemet - utan äldre mässingen som fins i kedjan som backventiler vid pumpen om den är i grävd brunn (eller ejektordelen i mässing vid brunn och pump med 2- slangar ned), T-stycken, kranar mm. i mässing och som har lite ålder i sig.
de sista 10, kanske 20 årens mässing har inget bly i sig - men med priset att de korroderar internt mera (som tex ger grönfärgade avlagring i skarvarna på tex. dusch/badkarsblandaren etc. och krandelar som snabbare kärvar fast om de inte motioneras regelbundet.
de sista 10, kanske 20 årens mässing har inget bly i sig - men med priset att de korroderar internt mera (som tex ger grönfärgade avlagring i skarvarna på tex. dusch/badkarsblandaren etc. och krandelar som snabbare kärvar fast om de inte motioneras regelbundet.
Okej så då behöver jag inte ett filter dock vill jag ha ett för flagorna från manganet.Karrock skrev:
1. Du har bly i kranen.
Filtermassa? Blandare är min tanke att byta ut och köpa en blyfri.
Har ingen hydrofon längre utan en pump i brunnen som sattes dit i förra veckan!
Tack och bock för bra hjälp
Jag fick insatt en ny pump i förra veckan så där är ju bara nya rör! Tog även bort en hydrofon från 2006 och där blev det också nya rör! Badrummet är renoverat 2014 så det jag kan tänka mig är till köksblandaren!X xxargs skrev:Det är inte kopparen eller ev. järnrören som är problemet - utan äldre mässingen som fins i kedjan som backventiler vid pumpen om den är i grävd brunn (eller ejektordelen i mässing vid brunn och pump med 2- slangar ned), T-stycken, kranar mm. i mässing och som har lite ålder i sig.
Tack och bock 😊
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Jag hade inte brytt mig om att filtrera alls utifrån den analysen.
Klicka här för att svara