Vatten & Avlopp
leby: [citat] Det ligger mycket djupare i gatan normalt, hos mig minst 3 meter ned.. annars som sagts ovan får man pumpa, blir mer och mer vanligt på besvärliga platser då kan man även på ned i storlek och använda PEM slang
DanneH: Ja den har varit monterad i samma kök innan renoveringen. Men då var det raka kopplingar och ingen ballofix så jag var övertygad om att det var lekande :) Så vad är rekommendationen skaffa nya fresa halvkopplingar? Kommer jag få bort dom gamla?
Gräddan: Hej! Fick Mail om att jag hade fått ett svar men hittar inte själva svaret.. I alla fall sitter den delen på bilden ”koppen” fast och kan nog inte bara plockas bort. Fattas den övre delen som gör att det hela blir till ett vattenlås. Hälsningar!
jonaserik: Det går nog bra med dom dim som du talar om, luft är inte som vatten kompakt
jallinder: OK, jag förstår, det ger ju lite hopp Och ja, bra att det är en garderob om jag behöver göra åverkan på golv eller vägg!
KnockOnWood: [citat] Vi hade något liknande i en stuga när jag bodde hemma hos föräldrarna. De hade lett avloppet från kök och tvättrum ett tiotal meter bort till ett dike vid vägen. Ingen avluftning så vitt jag vet, ingen lukt. Men i ert fall, om ni är villrådiga, är det ju enkelt att sätta ett Y-rör på avloppet under diskbänken, där ni, om behov uppstår, kan sätta en avluftningsventil a
träglans: Om någon i framtiden läser detta och blir orolig för att det är så rörmokarna gör så vill jag meddela att ägaren till firman var här och det är ju såklart inte ok att det är så. Inga som helst problem att dom kommer och gör om. I stunden som var så blev jag nojig över att det kanske fanns något i reglerna som sa att det var ok att ha det så och jag ville ha lite mer kött på
ahlgren88: Vi har ett Kinetico mach 4060 M/T. Men har haft problem med att backspola ena tuben (Så jag har tagit isär själva styrventilen och rengjort och smörjt med armaturfett), men igår kördes backspolningen igång för ”andra halvan” efter en hel del spolande.. Dock spolades filtermaterial ut (macrolite skulle jag tro). (Antar att det hände när filtret backspolade). Men det hände även i
Avemo: 30 liter räcker långt om du inte skall ha det till dusch. Och beredaren behöver inte sitta över handfatet. Det som är tänkvärt är att det finns ett spillrör på säkerhetsventilen som det är normalt att det droppar vatten ur. Sitter beredaren för lågt kan det bli problem att få det röret till avloppet.
jonaserik: Beror på var berget är, kanske inte gick att komma djupare, normalt 1 - 1,5 meter ner på foderröretdet bästa är att få ett nytt hållängre ner och när borrades det. Eftersom det sitter högt samt att om pumpen hänger min ca 3 meter från botten så går det lätt att få till det, adaptern går att ta ut genom befintligt hål och går sätta på nytt ställe. Det blir att täta
Maxwells demon: Haha skumt utlåtande. Går att mata hela hus med 12 mm CU också. Om man typ kör 80/40 temperaturer... Men i ditt fall så tror jag också att 25 räcker.
Wheelabrator: Jag gjorde det enkelt för mig och besökte den lokala rörfirman som plockade ihop något liknande. Nu håller sig både golv och byxben torra (y)
myrstack: Hej! Då lokala byggladan börjat köra Vatette i sin självplock körde jag inköpsrundan där istället för att beställa från Rinkaby. Gick kanske lite snabbt men jag kom i alla fall hem med halvkopplingar för PEX mot R15 med plantätning (RSK 1881830). I detta fallet ville jag koppla från en övergångsnippel för lödning med R15 (från Ezze om jag minns rätt) med slät ende men
HasseTeknik: Jag har bara stött på R25 på de hydropresser jag använt, men de är färre än 10, så det kan ju förekomma andra dimensioner. Tror dock att R25 normalt är standard för de vanligaste storlekarna på hydropresser. Googlade och fann att Buelco 24 också har R25 : [bild]
Wheelabrator: Jag köpte biltemas modell, den verkar stabil och bra men man har snålat in på gradningen av plåtkanterna... Jag slant med skruvmejseln och skar mig, det blev fem stygn hos akutmottagningen :p [bild]
Telma: 10 år skrev jag men vi diskuterade fram att det borde varit närmare 20 de levde men jag sökte på SLU men abborre kan bli 20 år. Fann inget om småfisk.
fb35523: Om du vet innerdiametern på röret och hur många liter vatten du behöver fylla i för att det ska börja synas i vasken så kan du lätt räkna ut avståndet. A=(d*d)/4 Räkna i decimeter och liter så behöver du inte konvertera måtten.
Mead: [citat] Tack snälla allesammans - Detta var problemet. Nu håller systemet tätt och ökar inte längre! Polygripen var VERKLIGEN nödvändig. Jag har rätt rejäla nypor men de var inte ens i närheten av det som behövdes för att få helt tätt. TACK TACK åter igen!
bertilsso: Förvisso, men det fanns inget filter eller nät över lufthålet uppepå (110 mm) så där kunde allehanda kryp ta sitt morgondopp i dricksvattnet... Hade ett myggnät till hands som jag satte dit!
tttomten: [citat] Alltså en plåtis som vill ha en ritning på detta, va?? Det här borde han kunna fixa på ett till två korta besök. Vill han ha något innan besök för att han ska kunna gissa vilket material han ev kan behöva så skicka din första post.
Daniel 109: Jag har varit i kontakt med en liknande lösning. En gemensam pump och brunn men två hydroforer. Den fastigheten jag var i kontakt med användes inte så mycket. Pumen gick sönder, grannen ordnade byte och kostnaden delades. Den nya pumpen gick sönder innan någon varit i fastigheten och grannen ville dela på kostnaden för ytterligare en pump. Det visade sig att ledningen var stängd till
Krilleman: Det ser ut att vara Moras "Lilla System" dessa har utgått ur sortimentet. Kika då hellre på Vatettes prylar. Tex denna för kopparrör/PEX i dimensionerna 10/12/15. https://www.vatette.se/produkter/vatette-vaggbricka/product/FG0125251/vaggbricka-2-ror-dy101215-for-koppar-rostfria-stalror/ Finns självklart även med "färdig" klämring för PEX:
Hemmakatten: Eller bygga en snygg liten låda runt rören.
Krilleman: Överdraget med fel skruv "delux". Såhär borde underdelen se ut i original: [bild]
Storehogen: står i begrepp att installera vattenfilter. Har fått 4 offerter och nu väljer vi emellan Supreme one och Fema 600. provsvar Mangan 0.67, järn 33, kalcium 5.7, total hårdhet 7.1, ph 7,4. kalk sätter sig fast på krnar och kakelplattor. Är det någon som har erfarenhet av dessa filter??
Stegatorparn: Jag skulle inte rört rören. Ser ut att vara hårdlödda och kommer hålla i 50 år till.
hempularen: Jag tror inte att du kommer någonvart med bes. mannen. Om man läser den gamla tråden, så är det sannolikt helt korrekt att inte ha något tätskikt på golvet i det här fallet. Så vad man ser eller inte ser vid golvbrunnen är troligen irrelevant. Däremot så skall ju en sådan väggkonstruktion ha tätskikt. OM det saknas, så skulle det möjligen kunna gå som dolt fel, men troligen